Vorige week liet het monitoringcomité weten dat de federale regering 1,2 miljard euro moet vinden om de begroting op koers te houden. Ze wil dat onder meer doen door belastingen die in het regeerakkoord staan, te vervroegen. Dat schrijft De Tijd.

Vanwege de lage brandstofprijzen kijkt de regering in de richting van een accijnsverhoging op diesel. Die is normaal gepland voor 1 januari 2016.

Ze wil die op hetzelfde niveau krijgen als in Nederland. Volgend jaar moet een verhoging de staatskas spijzen met 100 miljoen euro, en in 2018 zelfs met 313 miljoen euro.

Kliksysteem

Het is niet uitgesloten dat de regering het kliksysteem, dat in het regeerakkoord staat, later deze maand opnieuw invoert. Dat biedt de mogelijkheid om de accijnzen zowel positief als negatief aan te passen. Bij het positieve kliksysteem worden dalingen van de maximumprijzen niet volledig doorgerekend aan de consument. De helft wordt omgezet in een extra belasting door de bijzondere accijns te verhogen. Omgekeerd worden de accijnzen verlaagd als de maximumprijs boven een bepaalde grens stijgt.

De regering hoopt met het systeem het autogebruik terug te schroeven en de staatskas te vullen. Momenteel put ze door de lage prijzen weinig inkomsten uit accijnzen en btw op brandstof. Het kliksysteem werd in 2003 ingevoerd door de regering-Verhofstadt II en in 2012 afgeschaft door de regering-Di Rupo. (Koen Lauwers/NS)

Vorige week liet het monitoringcomité weten dat de federale regering 1,2 miljard euro moet vinden om de begroting op koers te houden. Ze wil dat onder meer doen door belastingen die in het regeerakkoord staan, te vervroegen. Dat schrijft De Tijd. Vanwege de lage brandstofprijzen kijkt de regering in de richting van een accijnsverhoging op diesel. Die is normaal gepland voor 1 januari 2016. Ze wil die op hetzelfde niveau krijgen als in Nederland. Volgend jaar moet een verhoging de staatskas spijzen met 100 miljoen euro, en in 2018 zelfs met 313 miljoen euro. Het is niet uitgesloten dat de regering het kliksysteem, dat in het regeerakkoord staat, later deze maand opnieuw invoert. Dat biedt de mogelijkheid om de accijnzen zowel positief als negatief aan te passen. Bij het positieve kliksysteem worden dalingen van de maximumprijzen niet volledig doorgerekend aan de consument. De helft wordt omgezet in een extra belasting door de bijzondere accijns te verhogen. Omgekeerd worden de accijnzen verlaagd als de maximumprijs boven een bepaalde grens stijgt. De regering hoopt met het systeem het autogebruik terug te schroeven en de staatskas te vullen. Momenteel put ze door de lage prijzen weinig inkomsten uit accijnzen en btw op brandstof. Het kliksysteem werd in 2003 ingevoerd door de regering-Verhofstadt II en in 2012 afgeschaft door de regering-Di Rupo. (Koen Lauwers/NS)