Het ECC ontving de afgelopen tijd veel klachten van Belgische toeristen die zich hebben laten misleiden door malafide verkopers op de Spaanse eilanden, meestal op Tenerife. De meeste gedupeerden worden bedrogen door een verkoper die een elektronisch toestel aanbiedt voor een klein prijsje. "Aangetrokken door het schijnbaar voordelige aanbod, volgen ze de verkoper naar zijn winkel, om de aankoop af te ronden", schrijft het ECC.

In de winkel proberen de verkopers het 'het nieuwste model' aan de man te brengen. Het ECC waarschuwt dat de verkopers valse brochures met logo's van bekende merken gebruiken om de twijfelaars te overtuigen.

Vaak gaan ze nog een stap verder: ze gebruiken allerhande excuses om ervoor te zorgen dat de klant later opnieuw binnenspringt. De tablet of de gsm moet worden geconfigureerd in het Nederlands, is een van de courante excuses. Zodra de klant de winkel opnieuw bezoekt, proberen de handelaars hem allerhande extra's aan te smeren, zoals een optimalisatie van de gebruiksfuncties.

© iStock

Wat kan je doen als je je hebt laten misleiden?

Als je nog ter plaats bent, raadt het ECC aan een klacht in te dienen bij de lokale politie. Ben je opnieuw thuis, stuur dan een aangetekend schrijven naar de verkoper waarin je hem de annulering van de aankoop en een volledige terugbetaling vraagt.

Wie met een Belgische kredietkaart heeft betaald, kan de transactie betwisten via deze website. Daarnaast kun je, als de verkoper in de Europese Unie is gevestigd, een klacht indienen bij ECC België.

Een gouden tip van het ECC is: wimpel de straatverkopers simpelweg af. "Wat te mooi is om waar te zijn, is vaak te mooi om waar te zijn. Let ook op voor namaak: goedkope, ongecontroleerde materialen kunnen allerlei nare gevolgen hebben. Soms is er ontploffings- of vergiftigingsgevaar", meldt de website van ECC België.