De voorbije dagen was ophef ontstaan na berichten over het schrappen van de reductiekaart bij het spoor, waardoor gezinnen met drie of meer kinderen korting bij het spoor kunnen krijgen.

Minister Galant, die vrijdag om de tafel zat met vertegenwoordigers van de Gezinsbond, werd woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur daarover door verscheidene fracties aan de tand gevoeld. Daarbij viel op dat geen enkele partij warm liep voor een eventuele afschaffing.

Gezinnen centraal

De minister benadrukte dat de gezinnen centraal moeten blijven staan in de prioriteiten van de NMBS en dat het voordeel dat verbonden is aan de kaart, moet behouden blijven. Meer concreet preciseerde Galant dat de uitgave van de kaart in de toekomst niet meer door het spoorbedrijf zal gebeuren, maar waarschijnlijk door de Gezinsbond.

"De kaart is een belangrijk symbool voor de Gezinsbond", luidde het.

Discussie

De organisatie staat volgens de minister ook open voor discussie over de kaart, die al in 1925 het levenslicht zag. Zo houdt die bijvoorbeeld geen rekening met nieuw samengestelde gezinnen. Ook haalde Galant het voorbeeld aan van een kaart die gedurende tien jaar geldig is.

"Op tien jaar tijd kan een gezin evolueren", aldus de minister. In die periode kunnen bijvoorbeeld verschillende kinderen het ouderlijk nest hebben verlaten. (Belga/BO)

De voorbije dagen was ophef ontstaan na berichten over het schrappen van de reductiekaart bij het spoor, waardoor gezinnen met drie of meer kinderen korting bij het spoor kunnen krijgen. Minister Galant, die vrijdag om de tafel zat met vertegenwoordigers van de Gezinsbond, werd woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur daarover door verscheidene fracties aan de tand gevoeld. Daarbij viel op dat geen enkele partij warm liep voor een eventuele afschaffing. De minister benadrukte dat de gezinnen centraal moeten blijven staan in de prioriteiten van de NMBS en dat het voordeel dat verbonden is aan de kaart, moet behouden blijven. Meer concreet preciseerde Galant dat de uitgave van de kaart in de toekomst niet meer door het spoorbedrijf zal gebeuren, maar waarschijnlijk door de Gezinsbond. "De kaart is een belangrijk symbool voor de Gezinsbond", luidde het. De organisatie staat volgens de minister ook open voor discussie over de kaart, die al in 1925 het levenslicht zag. Zo houdt die bijvoorbeeld geen rekening met nieuw samengestelde gezinnen. Ook haalde Galant het voorbeeld aan van een kaart die gedurende tien jaar geldig is. "Op tien jaar tijd kan een gezin evolueren", aldus de minister. In die periode kunnen bijvoorbeeld verschillende kinderen het ouderlijk nest hebben verlaten. (Belga/BO)