Stel, je tv-toestel gaat stuk en je laat dit herstellen bij een handelaar. Omdat je graag vooraf weet, hoeveel dit je gaat kosten, vraag je aan de hersteller om een bestek te maken met vermelding van de kosten van de herstelling. Je bent echter van mening dat deze herstelling te duur is en je laat aan de handelaar weten niet in te gaan op zijn bestek. De handelaar rekent je echter kosten aan voor het opmaken van zijn bestek. Moet je die kosten betalen?

Gratis

Indien je als consument een bestek vraagt aan een handelaar, dan is dat bestek in principe gratis. De handelaar mag er dus normaal niets voor vragen, ook al laat je later de herstelling niet doen door hem.

Uitzondering

Er bestaat echter wel een uitzondering op die regel als de handelaar je op voorhand - concreet dus voor je het bestek laat opmaken - laat weten dat hij je voor het bestek wel degelijk een vergoeding zal vragen.

In dat geval kan de handelaar je dus wel laten betalen voor het bestek. Als je de herstelling toch door hem laat doen, wordt de kost van het bestek wel eens in mindering gebracht van de herstellingsprijs. Heel wat handelaars zullen je daarbij overigens een document laten ondertekenen waarbij je je akkoord verklaart met een bepaalde prijs voor het bestek.

Zelfs als je voor een bestek moet betalen, is het toch steeds aangewezen dit te vragen vooraleer een herstelling te laten doen. Kwestie van latere onaangename verrassingen - lees : een te hoge kostprijs van de herstelling - te vermijden.(JS)