De smartphone is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Dat is ook de banken niet ontgaan. Ze investeren volop in mobiele toepassingen waarmee de klant zijn financiële situatie in de gaten kan houden en betalingen kan doen. De klanten vinden ook almaar vaker de weg naar hun bank via hun smartphone.
...

De smartphone is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Dat is ook de banken niet ontgaan. Ze investeren volop in mobiele toepassingen waarmee de klant zijn financiële situatie in de gaten kan houden en betalingen kan doen. De klanten vinden ook almaar vaker de weg naar hun bank via hun smartphone. Bij AXA Bank waren in februari 3 miljoen klanten aangemeld via hun smartphone. "Ze gebruiken de app vooral om hun rekeningen te bekijken. Op de tweede plaats staan de transacties en op de derde plaats de consultatie van beleggingen", stelt De Cleen. Bij AXA Bank zijn ze niet verrast door de populariteit van mobiel bankieren. "De klant heeft de smartphone altijd bij de hand. Hij vindt het toestel veelal belangrijker dan zijn portefeuille. Ze zijn liever een dagje zonder portefeuille dan zonder hun gsm. Er is dus ongetwijfeld veel vraag naar mobiele betaaloplossingen", klinkt het. Ook de Belgische grootbanken zien de populariteit van mobiel bankieren. De staatsbank Belfius merkt op dat die trend al even bezig is. "In juli 2014 telden we voor het eerst meer log-ins op onze mobiele toepassingen Belfius Mobile en Belfius Tablet dan op onze onlinebankingtoepassing Belfius Direct", zegt Ulrike Pommee. Volgens de woordvoerster van Belfius kwam het kantelmoment er in oktober 2016. Toen steeg het aantal actieve gebruikers van de mobiele toepassingen Belfius Mobile en Belfius Tablet uit boven het aantal actieve gebruikers van onlinebanking. De staatsbank telde in december 2016 ruim 850.000 actieve mobiele gebruikers, van wie 728.000 smartphonegebruikers en 145.000 tabletgebruikers. Het aantal actieve pc-gebruikers bedroeg toen 769.000. De overige grootbanken beamen het succes van de mobiele toepassingen. "Sinds enkele jaren zijn er meer connecties met de app dan via Home'Bank", zegt Tiziana Rizzo, de woordvoerster van ING . "Onze klanten loggen gemiddeld zes keer per week in met de app, tegenover twee keer per week met Home'BankKBC telde in december 628.655 abonnees voor mobiel bankieren, 20 procent meer dan een half jaar eerder . "De stijging is zeker treffend, mede omdat het bereik veel groter is voor een smartphone", aldus Ilse De Muyer, de woordvoerster van KBC. Marktleider BNP Paribas Fortis telde in 2016 ruim 143 miljoen sessies via de smartphone en 92 miljoen via een pc. "Almaar meer klanten willen hun bankzaken altijd en overal kunnen regelen. Internetbankieren via de pc biedt weliswaar meer mogelijkheden", verduidelijk Hilde Junius, woordvoerster bij BNP Paribas Fortis. In de strijd om de mobiele klant doen de banken er alles aan om een streepje voor te hebben op de concurrentie. Zo lanceerde Belfius in december 2016 de mogelijkheid om verbaal met de applicatie te communiceren. Iphone-gebruikers kunnen de applicatie via Siri de opdracht geven een overschrijving te doen. Ook AXA Bank trekt volop de kaart van de digitalisering. "We volgen de technologische ontwikkelingen op de voet omdat we onze klanten oplossingen willen aanbieden die toegevoegde waarde creëren", reageert De Cleen. AXA Bank richt voornamelijk haar pijlen op de beleggers. "Beleggen wordt almaar belangrijker. We zullen daar dus ook aandacht aan besteden in de komende releases van de app", klinkt het. ING laat weten dat het eveneens een aantal projecten in de pijplijn heeft. "We plannen een verdere uitbreiding van de app met meer mogelijkheden om fondsen aan te kopen, automatische meldingen en zo verder", aldus Rizzo. BNP Paribas Fortis heeft geen grote projecten in het vooruitzicht, maar sleutelt voortdurend aan de bestaande applicatie. De verdere uitrol van mobiel bankieren ligt perfect in lijn met die van de mobiele betaaloplossingen. Zo hebben de grootbanken al verscheidene alternatieven gelanceerd voor de bankkaart. De lancering van Android Pay is een van de laatste wapenfeiten in ons land. Tegen eind mei moeten zowat alle 750.000 klanten van BNP Paribas Fortis met een debetkaart gebruik kunnen maken van de applicatie. Later volgt KBC. Bij Belfius kunnen vanaf april 5000 Android-gebruikers experimenteren met het tap&pay-systeem, dat contactloos betalen met de smartphone mogelijk moet maken.