Microtransacties knabbelen aan de klassieke game-industrie

01/05/15 om 07:51 - Bijgewerkt op 30/04/15 om 14:29

Bron: Moneytalk

Nadat de mobiele app-industrie al voor het 'freemium-verdienmodel' viel, lijkt nu ook de traditionele consolegame-industrie steeds meer gebruik te gaan maken van in-game microtransacties. Of hoe een ingenieus verdienmodel steeds meer terrein wint.

Microtransacties knabbelen aan de klassieke game-industrie

© iStock

Steeds meer consolegames gaan het verdienmodel van hun mobiele broertjes achterna. Microtransacties, ze brengen gemakkelijk geld in het laatje en dat heeft de traditionele game-industrie nu ook geroken. Of hoe gamen nog nooit zo leuk was... als je er extra voor betaalt.

Oud verdienmodel, nieuwe tools

Met microtransacties halen ontwikkelaars geld binnen door extra's aan te bieden tegen betaling. Denk maar aan extra levens, nieuwe kledij, snellere vooruitgang of exclusieve voordelen. Veel apps en online spelletjes hanteren het 'freemium-verdienmodel'. De ontwikkelaar biedt het spel gratis aan maar geeft de speler een beperkte vrijheid. Wie meer wil, moet betalen. Het verdienmodel werkt goed en is op zich niet nieuw.

Microtransacties knabbelen aan de klassieke game-industrie

Een tiental jaar geleden maakte de Britse ontwikkelaar Jagex furore met het gratis, online computerspel Runescape. Daarin moesten spelers, het spel had er in zijn hoogdagen zo'n 10 miljoen, opdrachten vervullen in een middeleeuwse magiewereld om hun personage zo een hoger level te geven.

Jagex gaf gebruikers ook de mogelijkheid om een 'membership' te kopen zodat ze een betere uitrusting kregen, de hele wereld konden verkennen en boven het maximale level konden geraken. In 2007 had Runescape een miljoen betalende 'members'. Dat legde de Engelse spelontwikkelaar geen windeieren want de betalende leden zorgden ondanks het grotere aantal niet-betalende spelers, voor miljoenenwinsten.

Het gat in de markt was gevonden. Alhoewel. Met de komst van de smartphone en de apps zagen veel ontwikkelaars eerst nog heil in betalende toepassingen. Maar al snel werd duidelijk dat de grootste geldberg te verdienen viel door spelletjes in eerste instantie gratis aan te bieden om er vervolgens munt uit te slaan met in-game aankopen. In 2013 boomde het aantal freemium games op de app-markt.

Lucratieve business

Hoewel het concept teert op een beperkt aantal spelers,die effectief aankopen doen, is het een zeer winstgevend systeem. Volgens app-analyseerbedrijf Distimo kwam in januari 2014 79 procent van de inkomsten van de Google Play- en IOS-markt in de VS van microtransacties uit gratis spelletjes.

Een bewijs van dat succes is het populaire spel Candy Crush Saga, dat wereldwijd al meer dan 500 miljoen keer gedownload werd.

Ondanks dat 70 procent van de spelers nooit heeft betaald of niet van plan is om te betalen voor extra's, zorgt de 30 procent die dat wel doet voor een dagelijkse omzet van 785 000 euro voor de Britse ontwikkelaar King.

De keerzijde van de medaille is wel dat bedrijven regelmatig op het matje worden geroepen om terugbetalingen te doen. Zo bood Sony eind januari nog een terugbetaling aan, aan boze fans die in het spel Plants vs. Zombies gebakken lucht hadden gekocht. Apple heeft de afgelopen jaren dan weer ettelijke miljoenen uitgegeven aan boze ouders wiens kind in de val van microtransacties trapte.

De overname van de consolemarkt

Microtransacties knabbelen aan de klassieke game-industrie

Nu volgen dus ook de klassieke consolegames, en dan vooral die van de next-genconsoles PS4 en XboxOne, het voorbeeld van de mobiele apps. Grote titels als Forza Motorsport 5, Assassin's Creed Unity en Grand Theft Auto 5 hebben al een betaalmuur rond enkele speltoepassingen opgebouwd. Daarmee boren ze meteen een nieuwe inkomstenbron aan naast de aankoopprijs van het spel die meestal rond de vijftig euro ligt.

Het feit dat de meeste consolegames sowieso al betalend zijn en dan nog eens met extra microtransacties beginnen werken, zorgt voor wrevel tussen consument en ontwikkelaar. Electronic Arts, een pionier in het gamen met microtransacties, werd in de VS twee jaar op rij verkozen tot 'slechtste bedrijf'. "Alsof je initieel een slecht spel maakt dat je dan gaat verbeteren voor wie extra betaalt", zegt Frank Lantz, directeur van het New York University Game Center daarover aan technologiewebsite Cnet.

Maar het kan ook anders. De Belgische gameontwikkelaar Neopica experimenteert momenteel met gratis spelletjes met microtransacties. "Het verdienmodel met microtransacties is een zeer interessant model. Ook voor consolegames", vertelt Peter Vermeulen, CEO van Neopica. "Verschillende spelers op de consolemarkt zijn ermee bezig omdat het succes voor mobiele apps zo groot was. Al denk ik dat de games dan wel gratis moeten aangeboden worden. Dan zie ik het hele systeem ook voor consolegames wel werken."

Door: Jef Cauwenberghs

Lees meer over:

Onze partners