Met de fiets naar het werk: goed voor uw gezondheid én portefeuille

© Gettyimages
Roel Van Espen medewerker Trends

Wie naar het werk fietst, komt in aanmerking voor een fietsvergoeding voor de afgelegde kilometers. De belastingvrije limiet van die gunstmaatregel is voor dit jaar zelfs opgetrokken. Leasingmaatschappijen spelen daar slim op in.

Fietsen naar en van het werk is goed voor de mobiliteit, het milieu en de gezondheid. Met een fietsvergoeding kunnen bedrijven hun werknemers daartoe aanmoedigen. Dat is evenwel geen verplichting, tenzij een cao van de sector het anders bepaalt. Het bedrag van de vergoeding mag de werkgever zelf bepalen. De vergoeding is voor de werknemer volledig belastingvrij tot 0,24 euro per afgelegde kilometer. Dat is de nieuwe grens sinds begin 2019.

Een voorbeeld: Stel dat u rijdt elke dag tien kilometer met de fiets naar het werk rijdt en daarvoor van uw werkgever een vergoeding van 0,24 euro per afgelegde kilometer krijgt. U ontvangt dan jaarlijks 1056 euro (0,24 euro x 10 kilometer x 2 (heen en terug) x 220 effectieve werkdagen). Dat bedrag is netto. U hoeft het zelfs niet te vermelden in uw belastingaangifte. Voorziet uw werkgever in een fietsvergoeding van bijvoorbeeld 0,25 euro, dan is 0,01 euro per kilometer in principe belastbaar als beroepsinkomsten.

Voor de werkgever is de fietsvergoeding nu tot 0,24 euro per kilometer volledig aftrekbaar, zonder dat daar sociale lasten aan verbonden zijn. Om hem nog een extra duwtje in de rug te geven, heeft de overheid alle investeringen in fietsen naar het werk voor 120 procent aftrekbaar gemaakt. Dat geldt voor bijvoorbeeld de aankoop van bedrijfsfietsen, de installatie van fietsenstallingen, kleedruimtes en douches, enzovoort. De kosten daarvoor kunnen dus voor méér dan het uitgegeven bedrag afgetrokken worden van de vennootschapsbelasting.

Tussen woonst en werk

De fietsvergoeding is louter bestemd voor woon-werkverplaatsingen. Uw werkgever moet dan ook kunnen bepalen hoeveel kilometer u aflegt. Maar hoe de registratie daarvan precies moet gebeuren, heeft de wetgever nog niet bepaald. De tool Bike to Work, een initiatief van de Fietsersbond, kan helpen. Goed om weten is dat u niet noodzakelijk de kortste weg naar en van het werk hoeft te nemen. Een langere maar veiligere route mag ook. Uw werkgever mag zelfs meerdere heen- en terugritten per dag terugbetalen, bijvoorbeeld wanneer u ‘s middags naar huis fietst om te lunchen.

Ook wanneer u voor uw woon-werkverplaatsingen een fiets combineert met het openbaar vervoer, komt u in aanmerking voor de fietsvergoeding. Dat is zelfs het geval wanneer uw werkgever een financiële tussenkomst voor uw treinabonnement aanbiedt. Die bijdrage kunt u echter niet cumuleren voor eenzelfde traject: alleen de afstanden die u effectief met de fiets aflegt tussen uw woon- of werkplaats en het treinstation, geven u recht op een fietsvergoeding. Een werknemer die een bedrijfswagen heeft, kan eveneens een vergoeding krijgen voor de dagen waarop hij zich met de fiets naar het werk begeeft.

De fietsvergoeding is niet afhankelijk van het type fiets dat u gebruikt. Ook e-bikes en speed pedelecs (tweewielers met een trapondersteuning tot 45 kilometer per uur) geven u dus recht op het belastingvoordeel. Daardoor vormen ook grotere afstanden tussen uw woon- en werkplaats geen belemmering meer. Een gewone elektrische fiets kan immers makkelijk dertig kilometer overbruggen, en met een snellere variant haalt u zelfs vlotjes vijftig kilometer.

Ook via een leaseformule

De fiscaal aantrekkelijke fietsvergoeding is ook de leasingmaatschappijen niet ontgaan. Cyclis, een Limburgse nichesspeler die fietsmobiliteit in bedrijven wil stimuleren, ontwikkelde een originele formule voor werknemers. Zij kunnen zelf hun fiets laten samenstellen bij een handelaar naar keuze. Vervolgens giet Cyclis die in een ontzorgende leaseformule die voor zowel woon-werkverplaatsingen als privéritten kan worden gebruikt. Ze voorziet ook in een omniumverzekering tegen schade en diefstal, een onderhoudsbudget op maat en pechbijstand.

“We werken al samen met een kleine 700-tal fietshandelaars in België”, zegt Daisy Romih, account- en marketingmanager bij Cyclis. “Daar kan je terecht voor gespecialiseerd advies en voor testritten. De leaseformule levert een financieel voordeel van gemiddeld 30 tot 40 procent op ten opzichte van een privéaankoop in de winkel. Ter illustratie: voor de all-inleasing van een e-bike met een cataloguswaarde van 3000 euro lever je maandelijks zo’n 80 euro aan brutoloon in. Dat kost je netto ongeveer 45 euro per maand.”

Een bijkomend voordeel van leasing is dat u het aankoopbedrag kunt spreiden over meerdere jaren. Ook de ontzorging is een troef. Na de leaseperiode kunt u de fiets overnemen tegen een op voorhand bekende restwaarde. In bovenstaand voorbeeld bedraagt die 450 euro. “Samen met de maandelijkse leasebedragen heb je aan het einde van de rit dus 2070 euro betaald”, zegt Daisy Romih. “Dat is heel wat minder dan de cataloguswaarde in de winkel. Tel je bij dat voordeel de fietsvergoeding, dan maak je wellicht zelfs winst.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content