Smiley Face

Bernard and Murray Spain gingen in 2000 aan de haal met 500 miljoen dollar dankzij de verkoop van hun patent op de Smiley Face. Het concept van de Smily Face behoorde oorspronkelijk toe aan Harvey Ball. Hij tekende het vrolijke gezicht in 1963 voor een klant van zijn PR-bedrijf. Ondanks de positieve reacties nam de uitvinder geen octrooi op zijn vondst.

Acht jaar later verschenen de gebroeders Spain op het toneel. In hun zoektocht naar het ideale logo voor hun boekwinkel botste het duo op het lachend gezichtje van Ball. Zij namen meteen een patent op het symbool en begonnen het massaal te gebruiken.

De Smily beleefde zijn hoogtepunt in 1971. Sinsdien zagen de twee broers de populariteit van het lachend gezicht gestaag maar zeker afnemen. Al moesten de twee Ball's zich geen zorgen maken want ze hadden reeds 50.000 producten waar het gezicht op prijkte aan de mang gebracht.

Stenen huisdier

Dit ludiek idee zag het levenslicht in een Amerikaanse bar. Het is 1975 wanneer Dahl met enkele kompanen heeft afgesproken. Nadat zijn vrienden hem urenlang bestookten met klachten over hun huisdieren, besloot de man dat een stenen huisdier het ideale schepsel zou zijn voor de mens. Het idee werd op gelach ontvangen, maar Dahl week niet af van zijn idee.

Kort na het gesprek doken de eerste dozen, inclusief luchtgaten, met een 'Pet Rock' op in allerhande winkels. De rage heeft uiteindelijk maar zes maanden geduurd, met als hoogtepunt de kerstperiode.

Desalniettemin heeft Dahl een slordige 1,5 miljoen dollar verdiend aan zijn lichtvoetig idee.

Icanhascheezburger.com

Icanhascheezburger.com is zowaar de grondlegger van sites die hilarische foto's en filmpjes verzamelen en online tentoonstellen. Het miljoenenverhaal van de oprichters, Eric Nakagawa en Kari Unebasami begon met het verspreiden van een foto van een dikke kat op het internet met het bijschrift 'I can has cheezburger?', vandaar de domeinnaam van de site.

Oorspronkelijk postten zij alleen foto's op de site, maar al snel stuurden mensen hun eigen creaties door. Vandaag krijgt de webstek gemiddeld 35 miljoen hits per dag en 8000 inzendingen van foto's en filmpjes. In 2007 verkochten de twee vrienden de site aan Ben Huh voor 2 miljoen dollar.

Pewdiepie

Felix Kjellberg, aka Pewdiepie, verdient vandaag gemiddeld 3,4 miljoen euro per jaar dankzij zijn YouTubekanaal. Hij filmt hoe hij videogames speelt en voorziet het hele gebeuren van opmerkingen. De één al wat zinniger dan de ander.

Zijn kanaal heeft vandaag met meer dan 34 miljoen abonnees het grootste ledenbestand van alle YouTubegebruikers. Tot nu toe hebben 4,1 miljard gebruikers zijn filmpjes op het internet bekeken. En het zijn juist die bezoekers die het spaarvarken van PewdiePie rijkelijk vullen. De Zwitser krijgt namelijk geld van adverteerders als zij een reclemaboodschap op zijn video's mogen plaatsen. (NS)

Bernard and Murray Spain gingen in 2000 aan de haal met 500 miljoen dollar dankzij de verkoop van hun patent op de Smiley Face. Het concept van de Smily Face behoorde oorspronkelijk toe aan Harvey Ball. Hij tekende het vrolijke gezicht in 1963 voor een klant van zijn PR-bedrijf. Ondanks de positieve reacties nam de uitvinder geen octrooi op zijn vondst. De Smily beleefde zijn hoogtepunt in 1971. Sinsdien zagen de twee broers de populariteit van het lachend gezicht gestaag maar zeker afnemen. Al moesten de twee Ball's zich geen zorgen maken want ze hadden reeds 50.000 producten waar het gezicht op prijkte aan de mang gebracht. Dit ludiek idee zag het levenslicht in een Amerikaanse bar. Het is 1975 wanneer Dahl met enkele kompanen heeft afgesproken. Nadat zijn vrienden hem urenlang bestookten met klachten over hun huisdieren, besloot de man dat een stenen huisdier het ideale schepsel zou zijn voor de mens. Het idee werd op gelach ontvangen, maar Dahl week niet af van zijn idee. Desalniettemin heeft Dahl een slordige 1,5 miljoen dollar verdiend aan zijn lichtvoetig idee.Icanhascheezburger.com is zowaar de grondlegger van sites die hilarische foto's en filmpjes verzamelen en online tentoonstellen. Het miljoenenverhaal van de oprichters, Eric Nakagawa en Kari Unebasami begon met het verspreiden van een foto van een dikke kat op het internet met het bijschrift 'I can has cheezburger?', vandaar de domeinnaam van de site. Oorspronkelijk postten zij alleen foto's op de site, maar al snel stuurden mensen hun eigen creaties door. Vandaag krijgt de webstek gemiddeld 35 miljoen hits per dag en 8000 inzendingen van foto's en filmpjes. In 2007 verkochten de twee vrienden de site aan Ben Huh voor 2 miljoen dollar. Zijn kanaal heeft vandaag met meer dan 34 miljoen abonnees het grootste ledenbestand van alle YouTubegebruikers. Tot nu toe hebben 4,1 miljard gebruikers zijn filmpjes op het internet bekeken. En het zijn juist die bezoekers die het spaarvarken van PewdiePie rijkelijk vullen. De Zwitser krijgt namelijk geld van adverteerders als zij een reclemaboodschap op zijn video's mogen plaatsen. (NS)