Leasing is al langer ingeburgerd voor bedrijfswagens. Leasing voor particulieren is veel minder bekend. Verscheidene merken boden die formule wel aan, maar ze sloeg nog niet echt aan. Door de historisch lage rente is het aanbod sinds eind vorig jaar toegenomen. Leasingmaatschappijen werken daarvoor met autoconstructeurs en andere commerciële partners.
...

Leasing is al langer ingeburgerd voor bedrijfswagens. Leasing voor particulieren is veel minder bekend. Verscheidene merken boden die formule wel aan, maar ze sloeg nog niet echt aan. Door de historisch lage rente is het aanbod sinds eind vorig jaar toegenomen. Leasingmaatschappijen werken daarvoor met autoconstructeurs en andere commerciële partners.Privéleasing kan nog het beste worden vergeleken met een huurcontract. De leasingmaatschappij koopt de wagen en blijft er de eigenaar van gedurende de hele looptijd van het contract. De klant krijgt het gebruiksrecht van de wagen en betaalt een vaste maandelijkse vergoeding. Daarbij zijn alle kosten inbegrepen, zoals belastingen (de eenmalige belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse rijbelasting), het onderhoud, de verzekering, de banden en een contract voor een pechdienst. Voor het leasebedrijf compenseert de huurprijs ook de waardevermindering van het voertuig. De brandstof, verkeersboetes en een vastgelegde vrijstelling bij schadegevallen moet de gebruiker zelf bekostigen. Hij betaalt ook de winterbanden, als die niet in het contract zijn inbegrepen. Aan het einde van de overeenkomst kan hij een aankoopoptie lichten, maar dat is niet altijd het geval.LeasePlan lanceerde vorig najaar een aanbod in samenwerking met MediaMarkt voor de privéleasing van een Opel Corsa. Begin dit jaar volgde een nieuwe campagne met Toyota voor de stadswagen Aygo en de middenklasser Auris. Op dit moment loopt een actie samen met Mitsubishi voor een Space Star, die particulieren kunnen leasen vanaf 9,5 euro per dag. Het contract loopt over vijf jaar met een limiet van 10.000 kilometer per jaar. Ook voor wie meer wil rijden, is er een aanbod.Ook DirectLease sprong op de kar, met aanbiedingen die niet in de tijd zijn beperkt voor elf stadswagens en kleine middenklassers. De maatschappij wil op termijn ook modellen in het hogere marktsegment ter beschikking stellen. De auto van de maand is de Renault Clio 1.2 benzine, waar de particuliere consument voor 218 euro per maand mee kan rijden. Het contract heeft een looptijd van 48 maanden, op basis van een gebruik tot 10.000 kilometer per jaar. Bij veel autobouwers zijn de meeste modellen permanent verkrijgbaar met een privéleasingformule. Dat is onder meer het geval bij de merken van de Fiat-Chrysler-groep (Fiat, Jeep en Alfa Romeo), Renault, Nissan, Opel en Volvo. De keuze van de looptijd, het aantal kilometers en de inbegrepen diensten bepalen de maandelijkse huurprijs.Een privéleasingformule heeft onmiskenbaar voordelen. Wie zelf een wagen koopt, moet ofwel de volledige koopsom storten, ofwel een voorschot betalen voor een aankoop op afbetaling. Daar blijft het niet bij, want ook de verzekering moet vooraf worden voldaan, terwijl enkele weken later de factuur van de belasting op inverkeerstelling en de verkeersbelasting in de bus valt. De kosten van het onderhoud en de banden lopen ook al snel op. Met een private leasing kan de gebruiker vooraf perfect inschatten hoeveel de wagen hem over de looptijd van het contract kost _ schade en ongevallen niet meegerekend. Er zijn geen onvoorziene kosten of administratieve hoofdbrekens.Ook de flexibiliteit is een troef. Er is geen voorschot nodig en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen leasenemers op basis van hun leeftijd of hun schadegeschiedenis. Het volstaat doorgaans dat ze een geldig rijbewijs kunnen voorleggen. Daardoor is private leasing extra aantrekkelijk voor risicogroepen, en dat is een gevaar. Voor jongeren die zich soms moeilijk kunnen verzekeren _ of enkel tegen een heel hoge premie _ is de formule een zegen. De meeste maatschappijen hanteren geen leeftijdsbeperking, sommige leggen een ondergrens van 23 jaar op. Er is wel een vrijstelling voor schade. De hoogte verschilt naargelang de aanbieder van het contract. Door de toegenomen concurrentie lopen er aanhoudend promotieacties. Daardoor kunnen ook bestuurders met een vrij klein budget zich een wagen aanschaffen. De meeste maatschappijen screenen vooraf wel de kredietwaardigheid van de kandidaten.Leasingcontracten zijn flexibel, maar er zijn toch beperkingen. Zo kan het gebeuren dat de leasenemer door omstandigheden veel meer kilometers met de wagen moet afleggen dan hij aanvankelijk had begroot. Daarvoor moet hij een boete betalen. Daarnaast is het mogelijk dat hij tijdens de looptijd een grotere of een kleinere wagen nodig heeft, of dat hij zijn wagen zelfs helemaal wil wegdoen. Maar het is niet eenvoudig om onder een lopend contract uit te raken. Bij DirectLease moet de leasenemer bij de opzegging de helft van de resterende termijnen betalen. Wil hij bijvoorbeeld na twee jaar een contract over 48 maanden opzeggen, dan moet hij 12 maanden voldoen.Nadat de looptijd van het contract is verstreken, moet de gebruiker de wagen in goede staat inleveren. Niet herstelde schade wordt aangerekend. De normen zijn aan de strenge kant vergeleken met die voor bedrijfswagen. De leasenemer van een Renault Clio is na afloop van het contract 48 x 218 euro = 10.464 euro kwijt en zit bovendien zonder auto. De catalogusprijs voor die wagen, zonder korting, bedraagt 15.350 euro. De eigenaar kan na vier jaar en 40.000 kilometer normaal op een restwaarde van minstens 8000 euro rekenen. Private leasing is dus niet noodzakelijk de goedkoopste formule. Wie zelf een wagen koopt met een goedkope financieringsformule en ermee blijft rijden tot het einde van de economische levensduur, is meestal veel goedkoper af. Dat is ook het geval voor wie een tweedehandswagen koopt. Die kan hij na enkele jaren meestal met een beperkt nominaal verlies weer verkopen in ruil voor een andere auto, of hij kan er een recyclagepremie voor opstrijken. Bij oudere wagens wordt het risico op dure herstellingen wel groter. Ook de almaar toenemende platformen voor autodelen kunnen voor veel bestuurders een interessant alternatief zijn.