Internetbankiers blijven ten prooi vallen aan fraude: Hoe gaan de criminelen te werk?

© Thinkstock

Particulieren blijven -ook in het tweede kwartaal van 2016- het favoriete doelwit van cybercriminelen om te frauderen via internetbankieren. Dat meldt de federatie van financiële instellingen Febelfin.

In totaal vonden er tussen begin april en eind juni 2016 352 fraudegevallen plaats voor een netto fraudebedrag van 234.765 euro. Geëxtrapoleerd naar het volledige jaar 2016 en vergeleken met 2015 betekent dit een stijging van het aantal fraudegevallen, maar een daling van het fraudeverlies.

Phising

“In het tweede kwartaal van 2016 benaderden de fraudeurs hun slachtoffer voornamelijk via het uitsturen van phishing e-mails. Daarin wordt gevist naar de codes en/of bankkaart van het slachtoffer in het kader van een vervanging van hun kaart of kaartlezer”, klinkt het.

De bankenfederatie laat weten dat er twee vormen van phising bestaan: “Bankkaart” phishing en “Internetbankieren code” phishing.

“Bankkaart” phishing

Via misleidingtechnieken proberen fraudeurs je bankkaart en bijhorende pincode te bemachtigen. “De klant moet zijn bankkaart vervolgens naar een door de fraudeurs opgegeven adres opsturen en zijn pincode ingeven op een valse website. Met de bankkaart en de bijhorende pincode kunnen fraudeurs vervolgens geld afhalen en betalingen uitvoeren via de rekeningen van de klant”, waarschuwt febelfin.

De federatie benadrukt dat banken nooit naar je pincode vragen. Ze vraagt ook nooit een bankkaart op te sturen om die te laten vervangen door een nieuw exemplaar

“Internetbankieren code” phishing

Criminelen die aan phising via het internet doen proberen via allerlei omwegen de code die je gebruikt om je aan te melden bij internetbankieren te bemachtigen. Fraudeurs proberen dat te doen door onder meer te zeggen dat ze die nodig hebben om een nieuwe bankkaart aan te maken.

“Een bank zal u nooit via e-mailvragen om dergelijke codes in te voeren op haar website. U mag deze enkel invoeren op uw initiatief”, waarschuwt Febelfin.

Internetbankieren blijft veilig

Febelfin benadrukt wel dat fraude via internetbankieren, ondanks de stijging van het aantal gevallen, beperkt blijft. “Zeker als we vergelijken met het succes van internetbankieren, namelijk 11,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en 3,19 miljoen voor mobiel bankieren”, luidt het nog.

Wie veilig wil bankieren kan de onderstaande tips van Febelfin volgen;

  • Geloof niet blindelings elke e-mail die van een vertrouwde instantie zoals uw bank lijkt te komen, zelfs al ziet deze er vertrouwd en herkenbaar uit.
  • Als u twijfelt, stuur de mail dan naar het centraal contactpunt van uw bank (meestal phishing@uwbank.be).
  • Surf nooit via een link in een e-mail naar de website van uw bank om codes voor internetbankieren (aangemaakt met een kaartlezer of een ander door de bank aangeboden beveiligingsapparaat) in te voeren. Uw bank vraagt dit nooit.
  • Geef de pincode van uw bankkaart aan niemand door. Ze is strikt persoonlijk.
  • Klik nooit op een bijlage of link in een e-mail die u niet helemaal vertrouwt (bijvoorbeeld omdat u de afzender niet kent).
  • Controleer uw rekeninguittreksels regelmatig.

(NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content