Interessantste spaarboekje brengt zeven keer meer op

© iStock
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

Het loont nog steeds de moeite om spaarrekeningen met elkaar te vergelijken. Dat blijkt uit een analyse van de vergelijkingssite Bankshopper.be. Het rendement bij de ene spaarrekening kan zeven keer hoger liggen dan bij de andere.

In haar analyse ging de vergelijkingssite uit van een situatie waarbij een persoon op 1 augustus 20.000 euro stort op een spaarrekening voor een periode van 12 maanden en dat de rente gedurende die periode niet zou stijgen of dalen.

De Distingo Plus-spaarrekening van PSA Bank kwam als beste spaarformule uit die vergelijking. Ze zou 300 euro opbrengen. Dat is 7,50 keer meer dan de minst opbrengende spaarboekjes op de markt, die slechts 40,00 euro zouden opleveren.

Het is niet de eerste keer dat de site spaarrekeningen in België met elkaar vergelijkt. Bij een analyse in maart bleek dat de beste spaarrekening tien keer meer opbracht dan de minst interessante. Het verschil is nu kleiner, onder meer omdat de internetbanken zoals PSA Bank hebben gesnoeid in hun rentetarieven. Zo bracht die 20.000 euro in maart nog 400 euro op bij de Franse bank.

Interessantste spaarboekje brengt zeven keer meer op
© iStock

Kritisch vergelijken

De getrouwheidspremies slaan een grote kloof tussen de spaarrekeningen. De meeste hoogrenterende spaarformules bestaan uit een aantrekkelijke getrouwheidspremie en een lage basisrente. PSA Bank biedt bijvoorbeeld een getrouwheidspremie van 1,30 procent en een basisrente van 0,20 procent. Spaarders die de getrouwheidspremie willen innen, moeten hun geld minstens twaalf maanden laten staan. De meeste klassieke spaarrekeningen flirten met de minimumgrens (0,01 basisrente en 0,10 getrouwheidspremie).

Ook de traditionele banken bieden spaarformules aan die trouwe spaarders belonen. Bij het zogenoemde plafondsparen kunnen spaarders maximaal een bepaald tarief per maand of per jaar opzijzetten.

Kristof De Paepe van Spaargids.be waarschuwt in De Standaard dat de spaarders zich niet mogen laten misleiden door de aantrekkelijke getrouwheidspremies. “Het is vooral een sluwe manier om reclame te maken met een hoge intrestvoet, zonder dat het de banken veel kost. Omdat de aangroei geplafonneerd is, kunnen de banken de uitgekeerde rente binnen de perken te houden.” Daarnaast is het praktisch onmogelijk te berekenen op welke datum de getrouwheidspremie verworven is. “Er is daardoor eigenlijk geen goed moment om uit te stappen.”

Test-Aankoop ziet de getrouwheidspremies liever verdwijnen. De consumentenorganisatie spreekt over “legale oplichting”. “De banken bieden minder dan wat ze beloven”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content