Door op een verstandige manier te rijden, kan je flink besparen. Volgens DrivOlution, een bedrijf dat chauffeurs adviseert en begeleidt, kan een blijvende gedragsverandering zelfs leiden tot een besparing van 15 procent op het brandstofverbruik. Ook een lagere CO2-uitstoot en minder schadegevallen zijn belangrijke troeven van eco-driving.

Je kan zelfs een tool of app overwegen die je daarbij kan helpen. De ingebouwde software analyseert onder andere je rijgedrag en je tankbeurten. 'Een pittige rijstijl, bruusk remmen, snel optrekken of de motor stationair laten draaien: al deze handelingen worden geregistreerd', zegt Stijn Stragier van GeoDynamics, een aanbieder van zulke meetinstrumenten. 'Afhankelijk hiervan krijg je een objectieve score te zien.'

Duurzaam vlootbeheer

In het kader van een duurzaam vlootbeheer gebruiken steeds meer werkgevers dergelijke tools om hun medewerkers attent te maken op een slecht rijgedrag. Glasvervanger Carglass introduceerde zo'n app bij zijn werknemers. 'Die waren soms initieel erg verrast over de resultaten', zegt vlootverantwoordelijke Ronny van den Driesch. 'Maar na een tijdje stelden we een duidelijk verantwoordelijker rijgedrag bij al onze medewerkers vast.'

Sommige tools houden zelfs rekening met snelheidsovertredingen en schadegevallen. Ook de gegevens van tankkaarten kunnen vaak geïmporteerd en gekoppeld worden aan de gereden afstanden. De werkgever of afdelingsverantwoordelijke kan de toegekende scores van de verschillende chauffeurs analyseren, vergelijken en belonen. Doorgaans is er ook een platform voorzien om hierover te communiceren en zo meer betrokkenheid te creëren.

In de praktijk

"Door simpelweg mijn rijgedrag te meten en te visualiseren, verspil ik vandaag dus veertig procent minder brandstof dan enkele maanden geleden"

Maar hoeveel kan je nu écht besparen met zo'n tool? Steve Tambuyser is product manager bij RAM Mobile Data, en deed zelf de test. Hij rijdt jaarlijks meer dan 60.000 kilometer met zijn BMW 3. Volgens de autofabrikant verbruikt die wagen op de snelweg slechts 4,1 liter per kilometer. Het gecombineerde verbruik (gemiddelde van stads- en snelwegverkeer) bedraagt volgens het boekje 4,6 liter per honderd kilometer.

'Ik ging er oorspronkelijk van uit dat zulke cijfers niet erg realistisch zijn,' zegt Tambuyser. De recente schandalen rond sjoemelsoftware hadden zijn twijfels alleen maar doen toenemen. Bovendien had hij bij de aanvang van de test nog een eerder sportieve rijstijl. Dat bleek ook uit een eerste analyse van zijn rijgedrag: het gemiddelde brandstofverbruik lag rond zeven liter per honderd kilometer. Niet abnormaal, dacht hij toen.

Stap 1: trager rijden

Steve Tambuysers eerste aanpassing met het oog op een betere rijstijl was: niet meer te snel rijden, maar ook niet te traag. '120 is 120, en geen honderd', illustreert hij. 'De eerste dagen voelde het wat onwennig aan. Een beetje zoals afkicken. Maar ondanks het feit dat het in het begin allemaal erg traag leek, merkte ik eigenlijk weinig verschil in de afgelegde reistijden. Bovendien werd ik tijdens het rijden almaar rustiger en minder stressy.'

Nadat hij zich gedurende een paar maanden consequent aan de snelheidsbeperkingen had gehouden, was zijn gemiddelde verbruik gedaald van 7 naar 5,2 liter per honderd kilometer. 'Ofwel: een besparing van ruim 25 procent', zegt Tambuyser. 'Op jaarbasis verbruik ik zo duizend liter minder brandstof, waardoor ik meer dan 1.200 euro bespaar. Ook mijn CO2-uitstoot daalt hierdoor met 2,6 ton per jaar.'

Stap 2: finetuning

De volgende stap bestond uit het optimaliseren van het rijgedrag door te focussen op de andere meetwaarden die op het scherm getoond en geanalyseerd worden. Meer bepaald: schakelmomenten, optrekken en afremmen, bochtengedrag en defensief rijden. Dat leidde uiteindelijk tot een daling van het gemiddelde brandstofverbruik tot 4,9 liter per honderd kilometer.

'Als kers op de taart ben ik erin geslaagd om het officiële resultaat van BMW op de openbare weg te halen', zegt Steve Tambuyser. 'Een rit in de avondspits van 137 kilometer, waarvan negentig procent op de snelweg, was goed voor een verbruik van 4,2 liter per honderd kilometer. Door simpelweg mijn rijgedrag te meten en te visualiseren, verspil ik vandaag dus veertig procent minder brandstof dan enkele maanden geleden.'