Een droogkast van Whirlpool is drie jaar oud en weigert dienst. De hersteller van het merk komt langs voor een reparatie en ziet meteen dat er een pinnetje in de deur ontbreekt. In tien minuten is die pin vervangen, die 9 euro kost, en de factuur opgemaakt. De kostprijs van de herstelling bedraagt 125 euro. Wie enkele keren kort na elkaar een hersteller moet laten komen, zal zich al snel naar de winkel begeven voor een nieuw toestel.
...

Een droogkast van Whirlpool is drie jaar oud en weigert dienst. De hersteller van het merk komt langs voor een reparatie en ziet meteen dat er een pinnetje in de deur ontbreekt. In tien minuten is die pin vervangen, die 9 euro kost, en de factuur opgemaakt. De kostprijs van de herstelling bedraagt 125 euro. Wie enkele keren kort na elkaar een hersteller moet laten komen, zal zich al snel naar de winkel begeven voor een nieuw toestel. De producenten van was- en droogmachines hebben er op het eerste gezicht weinig belang bij om duurzame machines te maken. Hoe meer machines ze verkopen, hoe meer winst ze maken. De meeste verkopen extra waarborgen boven op de wettelijke garantie van twee jaar. Bij de aankoop van een machine van Whirlpool kunt u bijvoorbeeld voor 50 euro een "garantieplan" voor vijf jaar afsluiten. Zo hebt u nog drie jaar langer een garantie. Hebt u zo'n plan, dan kost een reparatie nog maar 50 euro. Anders riskeert u dat die kosten nog hoger oplopen dan 125 euro, bijvoorbeeld als de defecte onderdelen duur zijn. Bij Miele kunt u een garantie nemen op een droogkast of een wasmachine tot tien jaar na de aankoop. Volgens de producent kunt u nergens anders zo'n lange waarborg krijgen. We lazen op verschillende fora klachten van consumenten die bij producenten van wasmachines zo'n verlengde garantie hadden afgesloten: ze waren onder meer ontevreden over de lange wachttijden en over defecten die niet inbegrepen waren. U doet er dus goed aan na te kijken welke voorwaarden in het contract staan voordat u zo'n verlengde garantie afsluit. Consumenten die bij een defect de hersteldienst van het merk bellen, krijgen weleens het aanbod om alsnog in te schrijven op een verzekering. Door een vrij hoge, maandelijks verzekeringspremie te betalen kunnen ze zich in de toekomst verzekeren van een goedkopere herstelling. Online vonden we daarover geen informatie terug, wat de vergelijking van de aanbiedingen van de verschillende producenten bemoeilijkt. Volgens Test-Aankoop worden er al te vaak onderdelen gebruikt die specifiek zijn voor het merk in plaats van standaardonderdelen die gemakkelijk en goedkoper te krijgen zijn. De consumentenorganisatie voerde vorig jaar testen uit op wasmachines om na te gaan hoe goed ze bestand zijn tegen het zwieren en hoe makkelijk ze kunnen worden hersteld. Ze kwam tot de vaststelling dat de producenten soms snel slijtende onderdelen inbouwen in een groter deel, zodat het hele deel moet worden vervangen. Een andere conclusie was dat er te weinig informatie beschikbaar is voor onafhankelijke herstellers. Whirlpool was de uitzondering. Test-Aankoop vroeg ook verschillende producenten hoelang hun machines moeten meegaan. De verwachte levensduur varieerde van "2 jaar per schijf van 200 euro in de aankoopprijs met een maximum van 8 jaar" (Hotpoint-Ariston), "minstens 10 jaar" (Candy, Samsung, Bosch en Siemens) tot "15 jaar is haalbaar" (Miele). Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) bestelde eind vorig jaar een onderzoek naar de duurzaamheid van wasmachines. Hij liet ook onderzoeken of producenten veroudering inbouwen in de machines. De conclusies van dat onderzoek worden eind dit jaar verwacht. Voor doe-het-zelvers is er veel informatie beschikbaar. De website nl.fixit.com biedt allerlei handleidingen aan. Handige harry's doen op YouTube voor hoe u iets kunt herstellen. Er zijn ook initiatieven als Repair Café, waar vrijwilligers bijeenkomen om elektrische apparaten, fietsen, speelgoed en alles wat ze ernaartoe kunnen dragen, te laten herstellen. Tussen oktober 2014 en oktober 2015 vonden 320 van zulke bijeenkomsten plaats. 5120 vrijwilligers hielpen 19.520 bezoekers hun kapotte spullen te repareren. 9800 spullen, of 65 procent van wat naar een Repair Café werd gebracht, kon worden gemaakt. Sinds 15 oktober krijgt het Netwerk Bewust Verbruiken geen subsidies meer om Repair Café te ondersteunen en worden er geen statistieken meer bijgehouden. Toch worden nog altijd overal te lande Repair Cafés georganiseerd. De toegang tot een Repair Café is meestal gratis. Soms wordt een kleine entreeprijs gevraagd. De reparatie is ook gratis, maar tevreden bezoekers kunnen vrijblijvend een centje achterlaten voor de herstellers van dienst. Het is natuurlijk praktischer met een versleten strijkijzer of een elektrische treintje van de kinderen naar een Repair Café te gaan dan met een droogkast. U weet op voorhand niet zeker of een van de aanwezigen u kan helpen. "Bovendien houdt de reparatie van elektrische apparaten, zoals wasmachines, soms een risico op brand in. Daarom doen ze dat niet op een Repair Café", zegt Eva van Velzen, de projectcoördinator van Netwerk Bewust Verbruiken. We vonden echter verschillende verslagen van lokale Repair Cafés waaruit blijkt dat er toch droogkasten of wasmachines onder handen werden genomen. Daarnaast zijn er initiatieven zoals LETS in Vlaanderen en SEL in Wallonië, waar diensten worden geruild. U kan bijvoorbeeld een oproep doen om uw wasmachine of droogkast te herstellen in ruil voor een maaltijd of iets anders waar u goed in bent. Als u uw droogkast of wasmachine niet kunt laten fiksen en u ervanaf wilt, dan is er nog De Kringwinkel, waar u elektronische apparaten altijd naartoe mag brengen, "ook als ze stuk zijn". In Nederland is er sinds kort een start-up, Bundles, die was- en droogabonnementen verkoopt. De abonnementen bestaan uit een vast maandbedrag en een prijs per wasbeurt. Voor grotere huishoudens, waar de wasmachine meer dan zes keer per week draait, raadt Bundles een wasabonnement aan dat 19,95 euro per maand kost en 0,20 euro per wasbeurt. Hetzelfde gezin betaalt 40,90 euro als het er een droogabonnement bij wil. Dat is vrij veel geld, maar Bundles belooft op zijn website de prijs per wasbeurt te laten zakken als ze hun abonnementen op grotere schaal kunnen verkopen. De wasmachine die Bundles gebruikt, de Miele WKG 120 WCS, kost ongeveer 1100 euro, wat overeenkomt met een Bundles-abonnement van 3,5 jaar met 6 wasbeurten per week. Maar daar hebt u natuurlijk niet dezelfde service bij. Ter vergelijking: u kunt ook elk jaar een technicus van Miele bij u thuis laten komen voor een controle, reiniging en advies voor 74 euro, plus de verplaatsingskosten. Die dienst heet ExclusiveCare. Daarna hebt u telkens opnieuw een jaar lang garantie op het toestel. Wie de klachten op de fora van consumentenorganisaties leest, komt tot de vaststelling dat er nog regelmatig storingen zijn die toch niet onder de garantie vallen. Of er komen nog extra kosten bij. Bundles installeert de wasmachine en de droogkast bij de klanten thuis, en zorgt voor het onderhoud en de reparaties. Het heeft er alle belang bij dat de machines zo lang mogelijk meegaan en ontwikkelde daarom een Was-app die gepersonaliseerde tips geeft aan de klanten om zo zuinig mogelijk te wassen en te drogen. Bovendien brengt Bundles de versleten machines terug naar de fabrikant, die op zijn beurt bepaalde onderdelen hergebruikt. Bundles is voorlopig nog niet actief in België, maar algemeen directeur en oprichter Marcel Peters liet weten dat er wel plannen zijn om uit te breiden naar ons land. Volgens hem zijn er nog geen soortgelijke initiatieven in ons land. Voor wie niet om de zoveel jaar een nieuwe wasmachine en droger wil kopen, zit er in België voorlopig weinig anders op dan zich met een berg was naar de wasserette te begeven of zijn was af te zetten bij een professionele wasserij in de buurt.