In tegenstelling tot wat iedereen denkt, schakelen veel gebruikers van sociale media Facebook in om werk te vinden in plaats van LinkedIn. Uit een onderzoek van een Amerikaans verkoper van sociale platformen gericht op de arbeidsmarkt, Jobvite blijkt dat 67 procent van de mensen Facebook gebruikt als ze een job zoeken via sociale media. Slechts 40 procent doet een beroep op LinkedIn en 40 procent op Twitter.

LinkedIn is dan weer het sociaal medium bij uitstek bij rekruteerders. 94 procent zoekt het juiste profiel via dat sociaal netwerk. Iets meer dan de helft (52 procent) gebruikt Facebook. 66 procent zoekt dan weer sollicitanten via Twitter.

Maar hoe kan Facebook je helpen in je zoektocht naar werk?

Professionele geschiedenis aanvullen

Net zoals bij LinkedIn kan je je werkervaring en diploma's vermelden op je Facebookprofiel. Je kan die gegevens aanvullen via een simpele druk op de knop 'werk en opleiding'. Je kan onder andere de naam van je functie vermelden en hoe lang je hebt gewerkt bij een bepaald bedrijf. Hou net zoals bij een cv de informatie kort en krachtig, schrijft de zakensite Forbes.

Groepeer je 'professionele vrienden'

Facebook helpt je om je vrienden te beheren. Zo kan je bijvoorbeeld al je professionele relaties in een afzonderlijke groep plaatsen om te vermijden dat zij opeens een gênanter foto van je de revue zien passeren. Je kan met behulp van de groepen namelijk zelf beslissen wie wat van je te zien krijgt.

Vooraleer je een bericht post kan je met een simpele druk op het vinkje rechtsboven selecteren voor welke groep vrienden het bericht bestemd is. Af en toe wat persoonlijke informatie prijsgeven kan geen kwaad, maar wees hier zuinig mee.

'Socialize'

Net zoals in het echte leven kan Facebook je helpen om je sociale contacten te onderhouden. Geef je professionele vrienden aandacht op Facebook. Reageer eens op een status of deel een like uit.

"Mensen helpen graag mensen die ze appreciëren. en die hen ook helpen. Als je mensen op de hoogte brengt van een vacature die bij hen past kunnen zij jou hetzelfde pleziertje doen", vertelt de CEO van Jobvite.

Zoek bedrijven op

Ondernemers doen steeds vaker een beroep op sociale media om aan klantenbinding te doen. Maar sommigen laten via hun facebookpagina weten als er een vacature vrijkomt. Like de bedrijven die je interesseren en wie weet zie je ooit een openstaande vacature opduiken in je news feed. (NS)