Tot nu toe is Amazon groot in alles wat niet voeding is. Wanneer de e-commercereus zich op voeding werpt, zou het weleens kunnen dat de klassieke verkopers van voeding worden weggevaagd. Amazon zou door deze overname vrij gemakkelijk een ruim assortiment aan voeding en niet-voeding in de etalage kunnen zetten. En belangrijker nog: Amazon koopt eigenlijk niet de supermarkt, maar de klanten van de supermarkt. Voor e-commerce is voldoende schaalgrootte bereiken de enige manier om te overleven.

De Belgische supermarkten doen wel schuchtere stappen vooruit in de e-commerce, maar moeten het voorlopig nog altijd hebben van hun omzet in de bakstenen winkels. Echt 'digitaal' kan je ze overigens nog niet noemen.

Twee anekdotes ter illustratie van het verschil in dienstverlening tussen de traditionele supermarkt en de nieuwe spelers in verse voeding. Wanneer de koerier van HelloFresh een verkeerde maaltijdbox heeft geleverd, dan kan u als klant een chatbericht sturen via WhatsApp. De koerier is nog maar twee straten verder, maakt rechtsomkeer en vijf minuten nadat u een bericht verstuurde, staat de juiste box op de stoep. Als u 's avonds na de kantooruren boodschappen thuis laat leveren door Delhaize.be, dan kan u niemand bereiken om een probleem te melden. Een mailtje over ontbrekende producten of andere problemen zal pas de volgende werkdag beantwoord worden. Als de bestelwagen met uw boodschappen in de file staat of een ongeval heeft gehad, dan wordt u daar ook niet van op de hoogte gebracht.

Er is voor zover bekend ook nog geen enkele Belgische supermarkt met een rendabele webwinkel.

Colruyt

Colruyt begon zeventien jaar geleden al met Collect & Go, toen in de volle technologiehype de eerste initiatieven van onlineverkoop opdoken. De dienst maakte het van bij de start mogelijk online uw boodschappenlijstje door te geven. Colruyt begon voorzichtig met één persoon die de boodschappen moest klaarzetten voor de internetklanten in de supermarkt in Halle. Vandaag zijn er meer dan 180 afhaalpunten verspreid over België. Colruyt geeft geen cijfers over het aandeel van e-commerce in de verkoop, maar Collect & Go wint sneller terrein dan de Colruyt-winkels in de straat.

Dienstverlening: het klaarzetten van boodschappen

Prijs: 5,5 euro

Deze kosten voor het klaarzetten vallen weg als u bepaalde producten koopt. Die producten veranderen elke week.

Extra's:

Weekmenu's: elke week staan er zeven recepten op de website van Colruyt, waarvan u de ingrediënten met enkele muisklikken in uw virtuele winkelmandje kan leggen.

Gratis levering van niet-voeding in afhaalpunt:

U kan bijvoorbeeld speelgoed bestellen bij DreamLand en die laten leveren in hetzelfde Collect & Go- afhaalpunt waar u passeert voor uw wekelijkse boodschappen. Ook de waterkoker of de tuinparasol of wat u dan ook aankocht via Collishop, kan u gratis laten leveren in dat afhaalpunt.

Delhaize.be

De supermarkten van Delhaize maken deel uit van Ahold Delhaize, een groep die ook de internet-expertise van Bol.com in huis heeft. De webwinkel van Delhaize bevat een aantal aardigheden. Zo kan u bijvoorbeeld door de folder bladeren en met één muisklik de promoties van de week in uw winkelmandje doen belanden. De look & feel van de website is iets luxueuzer dan bij Colruyt. De foto's van de producten zijn net iets mooier gemaakt.

Delhaize zet sinds kort harder in op het leveren van boodschappen aan huis. Zo kon een groep bestaande klanten tot drie keer toe gratis proeven van de dienstverlening. De eerste levering van de boodschappen aan huis is voor iedereen gratis. De dienst bestaat al langer, maar tot september vorig jaar heette die dienst nog Caddyhome en werd die slechts door een beperkte groep van mensen gebruikt.

Dienstverlening: het klaarzetten van boodschappen - aan huis leveren

Prijs: 5,5 euro - 9,95 euro

De kosten voor het klaarzetten van uw boodschappen vallen weg als u bepaalde producten koopt of voor meer dan 150 euro koopt.

Extra's:

Click & Cook:

Elke week zet Delhaize nieuwe recepten op de website, waarvan de ingrediënten net zoals bij Colruyt in enkele muisklikken in uw winkelmand belanden. Het is het antwoord van Delhaize op de leveranciers van kookboxen.

Carrefour

Onder de ronkende naam Carrefour Drive heeft ook deze supermarkt een webwinkel uitgebouwd. U kan uw boodschappen zelf afhalen of laten leveren. Naar de ervaringen van verschillende leden van de redactie verloopt het afhalen van boodschappen bij Carrefour minder vlot dan bij Colruyt en Delhaize. U moet zich melden aan het onthaal en de indruk leeft bij de redactie dat de dienstverlening nog wat kinderziekten heeft, die er ongetwijfeld snel zullen uitgaan.

Dienstverlening: het klaarzetten van boodschappen - aan huis leveren

Prijs: 4,5 euro - 9,95 euro

Ook bij Carrefour kunt u soms een product bestellen, waardoor de kosten voor het klaarzetten wegvallen. Alleen is dat vaak verschillende weken na mekaar hetzelfde product.

Extra's:

Assortiment niet-voeding:

Carrefour heeft een veel uitgebreider assortiment niet-voeding dan Delhaize. Zo kan u in dezelfde winkelmand als uw wekelijkse boodschappen eventueel ook speelgoed smijten voor het verjaardagsfeestje waar een van de kinderen naartoe moet of een draagbare dvd-speler voor op reis.

Lidl

Voeding kan u bij Lidl voorlopig enkel in de bakstenen winkel kopen. U kan in de online Lidl Shop wel wijn kopen, en allerlei andere producten zoals tuinmeubelen en gereedschap voor klussers. Lidl rekent standaard 2,99 euro verzendingskosten aan.

Aldi

U kan online wel een boodschappenlijstje maken; maar u moet zelf uw boodschappen uit de rekken gaan halen in de winkel bij u in de buurt.