De groepsaankopen voor energie waren nog nooit zo populair, schreven Het Laatste Nieuws en De Morgen deze ochtend. Volgens die kranten zijn 523.024 Vlaamse gezinnen vorig jaar via een groepsaankoop overgestapt naar een andere leverancier. Maar die vaststelling wordt niet door iedereen positief onthaald. Volgens Christophe Degrez, de CEO van Eneco België, moeten we die cijfers met een korrel zout nemen. "Die stijging is mooi, maar het gros van die overstappers is telkens dezelfde groep die zich elk jaar opnieuw inschrijft en telkens voor een kleine besparing overstapt naar een andere leverancier, om een jaar later weer terug te keren", z...

De groepsaankopen voor energie waren nog nooit zo populair, schreven Het Laatste Nieuws en De Morgen deze ochtend. Volgens die kranten zijn 523.024 Vlaamse gezinnen vorig jaar via een groepsaankoop overgestapt naar een andere leverancier. Maar die vaststelling wordt niet door iedereen positief onthaald. Volgens Christophe Degrez, de CEO van Eneco België, moeten we die cijfers met een korrel zout nemen. "Die stijging is mooi, maar het gros van die overstappers is telkens dezelfde groep die zich elk jaar opnieuw inschrijft en telkens voor een kleine besparing overstapt naar een andere leverancier, om een jaar later weer terug te keren", zegt hij. "En het durft al eens voorvallen dat een van de grote spelers de groepsaankoop wint. In zo'n geval zit het merendeel van de deelnemers al bij die leverancier. Zij stappen dan over van product x naar product y", gaat Degrez verder. "In zo'n geval is er niet echt sprake van een mobiele markt." Degrez is er bovendien van overtuigd dat de promotoren van groepsaankopen de consument niet de garantie kunnen bieden dat zij het goedkoopste product krijgen. Daar zijn volgens hem verscheidene redenen voor. "Om te beginnen nemen niet alle energieleveranciers deel aan zo'n groepsaankoop. Zij worden allemaal gecontacteerd door de organisatoren, maar we zien dat almaar minder spelers ingaan op het voorstel. En dat heeft een nefaste impact op de biedingsstrijd. Hoe minder spelers deelnemen, hoe minder sterk de prijzen zullen dalen", verduidelijkt hij. Daarenboven kan het zijn dat een van de niet-deelnemende spelers een betere prijs heeft. In een eerder interview met Moneytalk.be noemt Frédéric Dumalin van de marktleider iChoosr de ontzorging van de klant een van de grootste troeven van een groepsaankoop. En dat is meteen het tweede punt van kritiek van Degrez. "Ontzorging betekent dat de consument de leveranciers niet zelf moet vergelijken of de overstap moet regelen. Maar dat laatste moet de consument in feite nooit doen. Als hij op eigen houtje overstapt naar een andere leverancier, neemt die al het papierwerk op zich. Een telefoontje of enkele muisklikken zijn voldoende. " "Bovendien houden de organisatoren in hun vergelijking enkel rekening met de basistarieven op de markt. Zij sluiten alle kortingen uit . Dat betekent dat de consument mogelijk beter af is bij een andere leverancier", gaat Degrez verder. Ook het groene praatje van de organisatoren van groepsaankopen en de energieleveranciers is volgens Degrez soms te mooi om waar te zijn. "Energieleveranciers kunnen soms het profiel van groene bedrijven hebben terwijl ze grijze energie opwekken. Zij kleuren die energie groen door groenestroomcertifcaten te kopen in onder meer Noorwegen en IJsland." "De consument moet wakker worden", benadrukt Degrez. Volgens hem kunnen zij pas zeker zijn dat ze de beste formule krijgen als ze rekening houden met drie criteria: prijs, herkomst en kwaliteit. "Zelfs wanneer de consument deelneemt aan een groepsaankoop, is het aangeraden om zelf nog eens de vergelijking te maken", luidt het pleidooi van Degrez. Dat is onder meer mogelijk via de V-test. Al houdt die test geen rekening met promoties of kortingen. Een site zoals Tariefchecker doet dat wel.