Febelfin: ‘Onduidelijk waarom fraudeurs het op prepaid kredietkaarten hebben gemunt’

© iStockphoto

Febelfin, de federatie van de financiële sector in ons land, zegt dat het onduidelijk is waarom fraudeurs het gemunt zouden hebben op prepaid kredietkaarten. Zij hebben tot nu toe geld geroofd van zeker vijfhonderd prepaid kredietkaarten in België.

“Prepaid kredietkaarten moeten vooraf opgeladen worden. Voorts zijn ze identiek aan gewone kredietkaarten: qua gebruik, want de handelaar merkt het niet dat ze prepaid zijn. Maar ook qua veiligheid. Dezelfde veiligheidsstandaarden zijn van toepassing”, zegt Isabelle Marchand van Febelfin.

Het is Febelfin daarom een raadsel waarom de fraudeurs het enkel zouden hebben gemunt op de eigenaars van prepaid kredietkaarten. Evenmin is duidelijk of er hacking dan wel phishing in het spel is.

Volgens Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen heeft de gerechtelijke politie van Brussel weet van minstens vijfhonderd eigenaars van prepaidkaarten die gedupeerd zijn. Sommige gebruikers zijn tot honderden euro’s kwijt. De kaarten zijn vooral populair voor online betalingen.

“Geen weet van fraudegevallen”

Axa Bank, dat tot een jaar geleden prepaid betaalkaarten aanbood, zegt geen weet te hebben van fraudegevallen bij haar klanten met prepaid kaarten. Een gelijkaardig geluid bij Belfius. “We zijn niet op de hoogte dat klanten van ons getroffen zijn. Wij bieden trouwens een ander soort prepaid betaalkaarten aan: op naam, gebonden aan een zichtrekening”, zegt woordvoerster Ulrike Pommée.

Bpost bank zegt slechts weet te hebben van één klant met een prepaid betaalkaart die slachtoffer werd van fraude. Zijn verhaal verscheen al in de media. Wel nam de politie in oktober vorig jaar contact op wegens enkele hackings, zegt woordvoerder Fred Lens. Ze vroegen hulp bij de identificatie van de eigenaars van de betrokken betaalkaarten. Maar volgens Lens is het onduidelijk of er een verband is met de vijfhonderd fraudegevallen waarvan nu sprake.

“Het is in elk geval onmogelijk dat enkel klanten van bpost bank gedupeerd zouden zijn”, zegt Lens. “Dergelijke fraude is niet alleen gangbaar bij prepaid kredietkaarten, maar bij álle betaalkaarten. Bovendien blokkeert de externe firma die onze transacties beheert de kredietkaart van zodra er vreemde transacties gebeuren. Dat gebeurt bij negentig procent van de hackings. Bij slechts een heel klein deel gebeurt er effectief fraude. In dat geval krijgt de klant de schade vergoed. Kortom, deze zaak belangt alle financiële instellingen met betaalkaarten aan, niet alleen bpost bank.”

Schadevergoeding

Febelfin raadt slachtoffers aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met hun financiële instelling. “Vervolgens wordt dossier per dossier bekeken. Afhankelijk daarvan wordt de schade vergoed”, zegt de woordvoerder.

Prepaid kredietkaarten zijn betaalkaarten die niet gelinkt zijn aan een zichtrekening, maar die je zoals een telefoonkaart kan herladen. Je kan er een bedrag naar keuze opzetten, met een maximumlimiet tot 8.000 euro.

“Zo’n kaart is relatief veilig”, zegt een expert aan de kranten. “Een dief kan niet meer geld afhalen dan op de kaart staat. Hij kan dus niet aan het geld dat op uw zicht- of spaarrekening staat.”

De expert ontkent niet dat het systeem zijn gebreken heeft. Ongekende kunnen bijvoorbeeld via het internet je gegevens terugvinden. Zo kunnen ze in het bezit raken van het nummer en de code van je kaart. Deze vorm van fraude heet phising. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content