Een nulletje te veel: wat als je een fout maakt bij een overschrijving?

© thinkstock

Overschrijvingen van geld gebeuren meer en meer online. Een foutje is daarbij vlug gemaakt. Wat kan je dan doen?

Het zal je maar overkomen. Na een zware werkdag, doe je online nog een aantal dringende overschrijvingen. Je maakt een vergissing en schrijft in plaats van 50 euro, 500 euro over. Een nulletje te veel dus, met grote gevolgen. Of je schrijft per ongeluk geld over naar een verkeerd rekeningnummer dat in je lijst van begunstigden juist onder het rekeningnummer van de juiste begunstigde staat.

Goed om weten is dat, wanneer je een verkeerd rekeningnummer hebt ingegeven, de overschrijving zeer zelden zal doorgaan omdat elk rekeningnummer een eigen controlegetal heeft.

Betaald is betaald

Het principe is duidelijk. Je kan een uitgevoerde overschrijving niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent om je bank te verwittigen. Enkel wanneer de verkeerde overschrijving te wijten is aan een fout in de online module van je internetbankieren – denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin je thuisbankmodule eenzelfde overschrijving meer dan één keer uitvoert – kan je je bank vragen om het verkeerd overgeschreven geld terug te betalen.

Ga dus altijd zeer aandachtig te werk als je online geld overschrijft. In de meeste modules moet je je overschrijving bevestigen. Kijk dan altijd goed na of het rekeningnummer van de begunstigde, het bedrag van de overschrijving en de gestructureerde mededeling correct zijn.

Als het toch fout gaat

Blijkt dat je toch de verkeerde overschrijving hebt gedaan, dan kan je het volgende doen. Hou steeds goed de bewijzen van de overschrijvingen bij. Vermeld steeds de naam en adres van de begunstigde, ook al is dat niet verplicht.

Een nulletje te veel: wat als je een fout maakt bij een overschrijving?

Je kan dan gemakkelijker bewijzen voor wie de overschrijving bedoeld was als je een verkeerd rekeningnummer hebt ingegeven.

Als je niet weet naar wie je hebt overgeschreven – je hebt bijvoorbeeld een tikfout in een rekeningnummer gedaan – dan contacteer je best je bank. Je bank zal dan aan de bank naar wie je geld hebt overgeschreven, de gegevens opvragen van de persoon aan wie je verkeerd geld hebt overgemaakt.

Als je weet naar wie je verkeerdelijk geld hebt overgeschreven, dan contacteer je best zo snel mogelijk deze persoon om hem of haar te melden dat je foutief geld op zijn of haar rekening hebt overgeschreven. Vraag hem of haar om je het geld terug te storten.

In de meeste gevallen zal de persoon die het geld ten onrechte heeft gekregen, dit vrijwillig terugbetalen, zeker wanneer het gaat om overheidsinstanties of nutsbedrijven – bijvoorbeeld de maatschappijen voor water en elektriciteit.

Betaalt de tegenpartij niet vrijwillig het geld terug, dan kan je naar de rechtbank gaan om de tegenpartij te doen betalen. De ontvanger van geld dat verkeerd werd overgeschreven, is immers wettelijk verplicht om het terug te storten. Als hij dat niet doet, zal hij sowieso door de rechtbank veroordeeld worden om dit wel te doen en zal hij ook de gerechtskosten moeten betalen. Je kan twee andere stappen ondernemen voor je naar de rechtbank stapt. (JS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content