Niet tevreden over je notaris? Dat kan natuurlijk altijd. Denk bijvoorbeeld aan de afhandeling van een successie en het blijkt dat er meer successierechten moeten worden betaald dan vooropgesteld als gevolg van een gebrekkige informatie. Om de burger/cliënt te beschermen en de werking van het notariaat te optimaliseren, werd de nieuwe Ombudsdienst van het notariaat opgericht. Alle info over de werking van de dienst de manier waarop een klacht kan ingediend worden, is terug te vinden op deze site.

Contacteer je notaris

Als je een conflict hebt met je notaris, dan is het aangewezen dat je mogelijke problemen eerst met je notaris bespreekt. Indien er geen oplossing gevonden wordt en je overweegt om een formele klacht in te dienen, dan kan dit vanaf nu via de Ombudsdienst voor het notariaat. Het gaat om alle mogelijke klachten tegen een notaris die te maken hebben met de uitoefening van het beroep van notaris.

Ten dienst van het publiek

De kerntaken van de nieuwe Ombudsdienst voor het notariaat zijn het behandelen van klachten van cliënten en het formuleren van aanbevelingen, zowel in individuele gevallen als op structureel vlak. Op die manier kan de werking van het notariaat nog verder worden geoptimaliseerd.

Dit alles op een onafhankelijke, onpartijdige en toegankelijke manier zodat de burger zich optimaal beschermd weet. De nieuwe Ombudsdienst is trouwens erkend door de FOD Economie.

Hoe klacht indienen?

Je kan een klacht indienen per brief, e-mail of online via de site. De behandeling van de klacht is gratis en je krijgt binnen de 90 dagen een antwoord. In bijzonder complexe dossiers kan er een eenmalige verlenging worden voorzien.

Eén Ombudsdienst, twee ombudsmannen

Per taalrol gaat er één ombudsman aan de slag. Aan Nederlandse kant gaat het om voormalig notaris en VUBrussel-docent André Michielsens. Samen met zijn Franstalige tegenhanger Pierre Wuilquot staat de Nederlandstalige ombudsman in voor het beheer, de organisatie en de werking van de Ombudsdienst.

Contactgegevens

- Ombudsdienst voor het notariaat

- Beenhouwersstraat 67, 1000 Brussel

- Mail: info@ombudsnot.be

- www.ombudsnotaris.be

Niet tevreden over je notaris? Dat kan natuurlijk altijd. Denk bijvoorbeeld aan de afhandeling van een successie en het blijkt dat er meer successierechten moeten worden betaald dan vooropgesteld als gevolg van een gebrekkige informatie. Om de burger/cliënt te beschermen en de werking van het notariaat te optimaliseren, werd de nieuwe Ombudsdienst van het notariaat opgericht. Alle info over de werking van de dienst de manier waarop een klacht kan ingediend worden, is terug te vinden op deze site. Als je een conflict hebt met je notaris, dan is het aangewezen dat je mogelijke problemen eerst met je notaris bespreekt. Indien er geen oplossing gevonden wordt en je overweegt om een formele klacht in te dienen, dan kan dit vanaf nu via de Ombudsdienst voor het notariaat. Het gaat om alle mogelijke klachten tegen een notaris die te maken hebben met de uitoefening van het beroep van notaris. De kerntaken van de nieuwe Ombudsdienst voor het notariaat zijn het behandelen van klachten van cliënten en het formuleren van aanbevelingen, zowel in individuele gevallen als op structureel vlak. Op die manier kan de werking van het notariaat nog verder worden geoptimaliseerd. Dit alles op een onafhankelijke, onpartijdige en toegankelijke manier zodat de burger zich optimaal beschermd weet. De nieuwe Ombudsdienst is trouwens erkend door de FOD Economie. Je kan een klacht indienen per brief, e-mail of online via de site. De behandeling van de klacht is gratis en je krijgt binnen de 90 dagen een antwoord. In bijzonder complexe dossiers kan er een eenmalige verlenging worden voorzien. Eén Ombudsdienst, twee ombudsmannenPer taalrol gaat er één ombudsman aan de slag. Aan Nederlandse kant gaat het om voormalig notaris en VUBrussel-docent André Michielsens. Samen met zijn Franstalige tegenhanger Pierre Wuilquot staat de Nederlandstalige ombudsman in voor het beheer, de organisatie en de werking van de Ombudsdienst.