De troeven van ecodriving: zuiniger is niet trager

ECODRIVING Bestuurders die energiezuinig rijden, kunnen tot 40 procent besparen. © get
Roel Van Espen medewerker Trends

Door uw rijgedrag aan te passen kunt u uw brandstofverbruik gevoelig terugschroeven. Er bestaan tools die daarbij helpen.

Als bestuurders leren energiezuinig te rijden, kunnen ze tot 15 procent besparen op hun brandstofverbruik, heeft het gespecialiseerde adviesbedrijf DrivOlution berekend. Er bestaan tools die daarbij helpen. De ingebouwde software analyseert onder meer het rijgedrag en de tankbeurten. “Een pittige rijstijl, bruusk remmen, snel optrekken of de motor stationair laten draaien: al die handelingen worden geregistreerd”, zegt Stijn Stragier van GeoDynamics, dat zulke meetinstrumenten aanbiedt. “Op basis daarvan krijg je een objectieve score.”

Steeds meer werkgevers gebruiken die tools om hun medewerkers attent te maken op hun rijgedrag. Onder meer Carglass introduceerde zo’n app bij zijn werknemers. “Ze waren soms erg verrast over de resultaten”, zegt vlootverantwoordelijke Ronny van den Driesch. “Maar na een tijdje stelden we vast dat al onze medewerkers verantwoordelijker reden.”

Sommige tools houden zelfs rekening met snelheidsovertredingen en schadegevallen. Ook de gegevens van tankkaarten kunnen worden gekoppeld aan de gereden afstanden. De werkgever of de afdelingsverantwoordelijke kan de scores van de bestuurders analyseren en vergelijken. Doorgaans is er ook een platform om daarover te communiceren en meer betrokkenheid te creëren.

Stap 1: trager rijden

Maar hoeveel kunt u echt besparen met zo’n tool? Steve Tambuyser, productmanager bij RAM Mobile Data, deed de test. Hij rijdt jaarlijks meer dan 60.000 kilometer met zijn BMW 3. Volgens de autofabrikant verbruikt die wagen op de snelweg slechts 4,1 liter per kilometer. Het gecombineerde verbruik (het gemiddelde van het stads- en het snelwegverkeer) bedraagt volgens het boekje 4,6 liter per 100 kilometer.

“Ik ging ervan uit dat zulke cijfers niet erg realistisch zijn”, zegt Tambuyser. Bovendien had hij bij de aanvang van de test nog een veeleer sportieve rijstijl. Dat bleek ook uit de eerste analyse van zijn rijgedrag: het gemiddelde brandstofverbruik lag rond 7 liter per 100 kilometer.

Tambuyser begon met niet meer te snel te rijden, maar hij reed ook niet te traag. “Als ik ergens 120 kilometer per uur mocht halen, deed ik dat ook”, legt hij uit. “De eerste dagen voelde dat wat onwennig, een beetje zoals afkicken. Maar ik merkte eigenlijk weinig verschil in de reistijden. Bovendien werd ik tijdens het rijden almaar rustiger en minder gestrest.”

Nadat hij zich een paar maanden aan de snelheidsbeperkingen had gehouden, was zijn gemiddelde verbruik gedaald naar 5,2 liter per 100 kilometer. “Een besparing met een kwart”, zegt Tambuyser. “Op jaarbasis verbruik ik zo 1000 liter brandstof minder, waardoor ik meer dan 1200 euro bespaar. De CO2-uitstoot van mijn wagen is daardoor gedaald met 2,6 ton per jaar.”

Stap 2: finetunen

De volgende stap bestond uit de optimalisatie van zijn rijstijl door te focussen op de andere meetwaarden die worden geanalyseerd: het schakelen, het optrekken en afremmen, het nemen van bochten en defensief rijden. Dat leidde tot een daling van het gemiddelde brandstofverbruik tot 4,9 liter per 100 kilometer.

“Ik ben er uiteindelijk in geslaagd het officiële resultaat van BMW op de openbare weg te halen”, zegt Steve Tambuyser. “Een rit in de avondspits van 137 kilometer, waarvan 90 procent op de snelweg, was goed voor een verbruik van 4,2 liter per 100 kilometer. Door mijn rijgedrag te meten verbruik ik dus 40 procent minder brandstof dan enkele maanden geleden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content