Consumentenvertrouwen neemt licht toe

© AFP

Het vertrouwen van de consument is in maart licht gestegen, na vier maanden van dalend vertrouwen. Dat blijkt woendag uit de consumentenenquête van de Nationale Bank van België.

De indicator die het consumentenvertrouwen peilt, steeg van -7 in februari naar -6 in maart. Na vier opeenvolgende dalingen is de indicator van het consumentenvertrouwen licht gestegen, stelt de NBB vast. In oktober klokte de indicator van het consumentenvertrouwen af op 1 tot -1 in november. Vervolgens daalde het vertrouwen tot -5 in december en -6 in januari.

De gezinnen zijn in maart vooral iets optimistischer geworden over hun toekomstige financiële situatie (-1 tegenover -3 in februari). Ze denken ook wat meer te kunnen sparen (-4 tegenover -8 een maand eerder). Er is ook wat minder pessimisme over de economische situatie in ons land (-11 tegenover -12 een maand eerder). De gezinnen zijn wel meer bezorgd over de werkloosheidsvooruitzichten (9 tegenover 6 in februari – een stijging wijst in dat geval op een minder gunstige ontwikkeling en een daling op een gunstigere).

Consumentenvertrouwen neemt licht toe
© NBB

Partner Content