Naar aanleiding van de schoolpremie die de ouders morgen ontvangen heeft de Vereniging van Private Kinderbijslagfondsen 16.479 ouders bevraagd over de schoolpremie. Uit die enquête blijkt dat 87 procent van de ouders de schoolpremie veel te laag vinden om de schoolkosten bij het begin van de schooljaar te dekken. Desalniettemin is de premie een welgekomen duwtje in de rug, zegt Koen Mortier, algemeen directeur van de vereniging. "En ook zonder de maandelijkse kinderbijslag kan de Belg niet meer."

Schoolkosten dekken

Het merendeel van de ouders (83%) gebruikt de premie om effectief de schoolkosten te betalen. Bij de gezinnen die de eindjes moeilijk aan elkaar kunnen knopen, loopt dat op tot 90 procent. 2 procent van de respondenten gebruikt het extraatje om op vakantie te gaan of besteedt het aan een daguitstap.

83 procent vindt dat het bedrag van de schoolpremie mag afhangen van de gezinssituatie en het inkomen van de ouders. Opvallend: drie op de vijf ouders die een verhoogde schoolpremie krijgen, vinden dat dat de schoolpremie afgeschaft moet worden voor ouders met een hoger inkomen. Bij diegene die van een gewone kinderbijslag genieten is dat 42 procent.

Negen op de tien ouders vinden dat de schoolpremie mee mag evolueren met de leeftijd van het kind, zoals dat nu het geval is. Leeftijdsbeperkingen zijn uit den boze: de schoolpremie beperken tot 18 jaar vindt weinig steun bij de ouders.

Streng voor sjoemelende ouders

Bijna alle ouders van schoolgaande kinderen (99%) willen de maandelijkse kinderbijslag niet inruilen voor een fiscaal alternatief. Net zoals de schoolpremie wordt ook de kinderbijslag doelgericht gebruikt. Ongeveer tweederde gebruikt de kinderbijslag voor basiskosten als voeding en kleding. Daarnaast gebruikt 45 procent van hen de kinderbijslag voor onderwijszaken zoals studiebegeleiding en een kot.

Tot slot blijken de Belgen streng voor sjoemelende ouders. 94 procent van de Belgen vindt dat ouders in die gevallen een sanctie moeten krijgen of een tijd geen kinderbijslag meer mogen ontvangen. (NS)