Biometrie is een techniek waarmee de identiteit van een individu vastgesteld of geverifieerd wordt op basis van gedragseigenschappen of lichaamskenmerken. Dat kan bijvoorbeeld via een vingerafdruk, de iris van het oog, het gelaat of zelfs de stem. Toegang krijgen tot je smartphone met behulp van je duim is alvast een gekende toepassing.
...

Biometrie is een techniek waarmee de identiteit van een individu vastgesteld of geverifieerd wordt op basis van gedragseigenschappen of lichaamskenmerken. Dat kan bijvoorbeeld via een vingerafdruk, de iris van het oog, het gelaat of zelfs de stem. Toegang krijgen tot je smartphone met behulp van je duim is alvast een gekende toepassing. Maar ook op het vlak van mobiele en onlinebetalingen wint deze methode steeds meer terrein. Biometrie in een betalingscontext betekent in principe dat een transactie niet langer moet bevestigd worden via een pincode. Uit een enquête van Visa blijkt alvast dat twee op de drie Europese consumenten hiervoor openstaan, en dit zowel thuis (online) als in een handelszaak (mobiel). De helft van de ondervraagden is ervan overtuigd dat biometrische toepassingen een snellere en eenvoudigere betalingservaring mogelijk kunnen maken, in vergelijking met de traditionele bevestigingen via pincodes en wachtwoorden. Bovendien vindt een op de drie het een belangrijk voordeel dat biometrische authenticatie je beveiligingsgegevens niet in het gedrang brengt wanneer je smartphone verloren gaat of gestolen wordt. Toch hoeft het voor de gemiddelde Europeaan niet té exotisch te worden. Acht op de tien Europeanen beschouwt de vingerafdruk als de veiligste biometrische toepassing, gevolgd door de irisscan (76 procent). Dit verklaart waarom iets meer dan de helft de voorkeur geeft aan een bevestiging met de duim of vinger. Stem- en gelaatsherkenning betekent voor velen nog een brug te ver: slechts 15 procent staat hier al open voor. Maar ondanks de stijgende populariteit van biometrische technieken blijven consumenten toch nog vasthouden aan de traditionele pincode. Dat heeft te maken met het feit dat velen biometrie vooral beschouwen als een schakel binnen de zogeheten 'twee-factor'-authenticatie. Die zorgt voor een extra beveiligingslaag, door een combinatie te maken van iets wat je weet (bijvoorbeeld een pincode) en iets wat je identificeert (bijvoorbeeld een vingerafdruk). 'Biometrie als enige vorm van authenticatie kan leiden tot een foutieve goedkeuring of weigering', bevestigt Jean-Marie de Crayencour van Visa Belux. 'De techniek is immers gebaseerd op de waarschijnlijkheid van een 'match', in tegenstelling tot een pincode die enkel correct of incorrect kan ingevoerd worden. Daarom geloven wij in een holistische benadering, waarbij biometrie gekoppeld wordt aan andere factoren. Zo mikken we op een optimaal evenwicht tussen gebruiksgemak en veiligheid.' Ook concurrent MasterCard onderzocht in welke mate consumenten openstaan voor nieuwe methoden om mobiele en onlinebetalingen elektronisch te 'handtekenen'. Volgens een recente studie lopen Belgen voorlopig nog iets minder warm voor biometrie: ongeveer één op de drie is klaar om de technologie te omarmen voor het betalen in de winkel (35 procent) of online (39 procent).Uit een pilootproject in Nederland blijkt echter dat wie effectief geproefd heeft van de mogelijkheden, zich snel gewonnen geeft. Negen op de tien deelnemers willen hun wachtwoorden alvast definitief inruilen. 95 procent van de gebruikers van vingerafdrukherkenning en tachtig procent van de gebruikers van gezichtsherkenning geeft aan dat shoppen via biometrie eenvoudiger en prettiger is. Bijna vier op de vijf geeft weliswaar de voorkeur aan het gebruik van de vingerafdruk. 'Los van het gebruiksgemak zijn de deelnemers aan ons proefproject ook terecht overtuigd van de veiligheid van biometrisch betalen', zegt Arjan Bol van MasterCard Nederland. 'Ter illustratie: bijna driekwart meent dat deze methode leidt tot een vermindering van het aantal fraudegevallen.' Het Nederlandse proefproject heeft geleid tot de ontwikkeling van Selfie Pay: een mobiele app die de gebruiker identificeert aan de hand van biometrie. Tijdens het afrekenen in een (web)winkel krijgt hij een pop-up op zijn smartphone waarin hij via een vingerafdruk of gezichtsherkenning de transactie kan autoriseren. Selfie Pay werd in oktober 2016 aan de Belgische banken voorgesteld. De commerciële uitrol is gepland voor het einde van dit jaar.