Bijna zeven op de tien (69,2 %) Belgen zijn tevreden over hun bank. Dat blijkt uit een onderzoek van de Frans consultant Gapgemini. Die ondervroeg meer dan 16.000 mensen in 32 landen over hun ervaringen met hun bank. In 26 van die 32 landen is de tevredenheid groter dan in België.

Wereldwijd

In heel de wereld zijn de mensen minder tevreden over hun bank. De wereldwijde Customer Experience Index (CEI) is gedaald van 73,5 procent in 2013 naar 72,7 procent in 2015. Onder meer de millennials hebben meer kritiek op de instellingen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de klanten opnieuw meer geld afhalen in de bankkantoren, ondanks het promoten van nieuwe kanalen zoals internet en mobiel.

. In 2014 haalde 16,2 procent van de bankklanten geld af in de kantoren, tegen 14,2 in 2013. Generatie Y is ook sneller geneigd van bank te veranderen dan andere leeftijdsgroepen.

Volgens Gapgemini moeten de banken inzetten op digitalisering, vereenvoudiging en flexibiliteit, en dataverzameling. "Doen ze dat niet, dan zal de tevredenheid nog verder dalen." (NS)