De Digital Payments Study 2016 van Visa is het resultaat van een enquête bij 36.000 consumenten in negentien (voornamelijk) Europese landen. Daaruit blijkt dat het aantal mensen dat regelmatig gebruik maakt van een mobiel apparaat voor betalingen sinds 2015 verdrievoudigd is. Vandaag is dat 54 procent, terwijl vorig jaar nog maar 18 procent van de respondenten de mobiele klik had gemaakt.
...

De Digital Payments Study 2016 van Visa is het resultaat van een enquête bij 36.000 consumenten in negentien (voornamelijk) Europese landen. Daaruit blijkt dat het aantal mensen dat regelmatig gebruik maakt van een mobiel apparaat voor betalingen sinds 2015 verdrievoudigd is. Vandaag is dat 54 procent, terwijl vorig jaar nog maar 18 procent van de respondenten de mobiele klik had gemaakt. Volgens Jean-Marie de Crayencour, country manager Belux van Visa, is de sterke opkomst van mobiele betalingen enerzijds het gevolg van een aantal recente ontwikkelingen in Europa. 'In het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zwitserland kwam onlangs Apple Pay op de markt', illustreert hij. 'In Spanje werd dan weer Samsung Pay gelanceerd, en in het Verenigd Koninkrijk is nu ook Android Pay een feit.' 'Anderzijds maakt de opkomst van allerlei connected devices en wearables het steeds makkelijker om transacties uit te voeren', zegt de Crayencour. 'De nieuwe technologieën concentreren zich steeds meer rond 'draagbaar' betalen via smartwatches, polsbandjes en zelfs kleding. Deze evolutie stelt consumenten in staat een betaalmiddel te kiezen dat helemaal bij hun levensstijl past.' Uit de studie blijkt overigens dat in opkomende landen zoals Turkije en Roemenië sneller de stap gezet wordt naar nieuwe betaalmethoden. Negen op de tien Turkse consumenten betaalt vandaag met een of ander mobiel toestel. Ook in Polen en Roemenië bedraagt de penetratie 79 procent. Anno 2016 kunnen deze landen concurreren met de Scandinavische landen, die een lange traditie van mobiele betalingen kennen. België bengelt achteraan de top tien van landen waar mobiele transacties het vaakst voorkomen. Drie op de vier Belgen gebruikt een draagbaar toestel om op regelmatige basis betalingen uit te voeren. In 45 procent van de gevallen gaat het om de aankoop van een bus- of treinticket. Maar vier op de tien Belgische consumenten koopt ook waardevolle producten zoals een reis, meubels of elektronica aan via een mobiel apparaat. Toch een kanttekening bij deze cijfers: Visa beschouwt een 'mobiele betaler' als iemand die niet enkel betalingen uitvoert met een draagbaar toestel (inclusief tablet), maar die er ook zijn geld mee beheert. Wie zijn smartphone dus gebruikt voor mobiel bankieren, wordt er ook bijgerekend. Het aantal consumenten dat zijn mobieltje effectief gebruikt om bijvoorbeeld in een winkel te betalen, ligt dus wellicht een stuk lager. Nog een tweede voetnoot: de vermelde cijfers hebben louter betrekking op consumenten die in het bezit zijn van een smartphone, tablet of wearable. In België gaat het om 86,3 procent van de bevolking. Wordt er rekening gehouden met álle inwoners, dan daalt het aantal mobiele betalers volgens de Visa-studie van 75 naar 65 procent.