Tijdens de eerste soldenweek registreerde Keyware 19 procent meer transacties per terminal dan vorig jaar. Het bedrijf spreekt van een goede start van de solden, al deed de Belg minder gretig zijn portefeuille open. Met gemiddeld 81,33 euro per transactie gaf hij 2 procent minder uit dan vorig jaar. In 2014 stond de teller op 82,46 euro.

Op de eerste soldendag, toen het kwik vlot boven 30 graden steeg, nam het aantal transacties toe met 8,85 procent. Het was bovendien de enige dag dat de klanten meer uitgaven dan vorig jaar: 85 euro. De dagen erna lokten de winkels meer bezoekers dan op die eerste dag, maar het bedrag dat in de kassa ging daalde.

Aankopen spreiden

Volgens experts daalt het bedrag per transactie doordat de consument bewuster omgaat met zijn budget. "De consumenten gaan op zoek naar het beste koopje en gaan daarom hun aankopen spreiden. Ze kopen liever vier bloesjes in vier winkels dan dat ze in één winkel al hun aankopen doen. Zo hebben ze telkens de beste prijs", zegt Wim Hamaekers, retailexpert van haystack.

Daarnaast constateert Keyware dat de klanten minder vaak hun kredietkaart gebruiken. Vorig jaar lag het aantal betalingen met een kredietkaart in de eerste maand op 19 procent. Dit jaar is dat gedaald tot 16 procent.

Tijdens de eerste soldenweek registreerde Keyware 19 procent meer transacties per terminal dan vorig jaar. Het bedrijf spreekt van een goede start van de solden, al deed de Belg minder gretig zijn portefeuille open. Met gemiddeld 81,33 euro per transactie gaf hij 2 procent minder uit dan vorig jaar. In 2014 stond de teller op 82,46 euro.Op de eerste soldendag, toen het kwik vlot boven 30 graden steeg, nam het aantal transacties toe met 8,85 procent. Het was bovendien de enige dag dat de klanten meer uitgaven dan vorig jaar: 85 euro. De dagen erna lokten de winkels meer bezoekers dan op die eerste dag, maar het bedrag dat in de kassa ging daalde.Volgens experts daalt het bedrag per transactie doordat de consument bewuster omgaat met zijn budget. "De consumenten gaan op zoek naar het beste koopje en gaan daarom hun aankopen spreiden. Ze kopen liever vier bloesjes in vier winkels dan dat ze in één winkel al hun aankopen doen. Zo hebben ze telkens de beste prijs", zegt Wim Hamaekers, retailexpert van haystack. Daarnaast constateert Keyware dat de klanten minder vaak hun kredietkaart gebruiken. Vorig jaar lag het aantal betalingen met een kredietkaart in de eerste maand op 19 procent. Dit jaar is dat gedaald tot 16 procent.