In een nieuwe campagne houdt de Boerenbond de houding van de Belgische consument tegen het licht. Dat schrijft De Standaard. De organisatie snapt niet waarom de Belgen probleemloos veel geld ophoesten voor hun huisdier, terwijl ze elke euro twee keer omdraaien wanneer ze voor zichzelf iets kopen. 'Betaal liever meer voor de producten bij de boer', klinkt het in een radiospot.

Om haar punt te staven maakt de organisatie een vergelijking tussen een portie hondenbrokken en een middagmaal. Volgens de Boerenbond betalen we voor hondenbrokken gemiddeld 2 euro per portie, terwijl we aan ons middageten gemiddeld 1,99 euro spenderen. Daarbij benadrukt de bond dat slechts 20 procent van de prijs die wij betalen in de winkel rechtstreeks naar de boer gaat.

© Boerenbond

Cijfers van de FOD Economie bevestigen bovendien het gelijk van de Boerenbond. Die tonen aan dat de Belg in 2014 1,3 miljoen euro uitgeeft aan dierenvoeding en allerhande artikelen voor de poes of de hond, de helft van die som werd gespendeerd door Vlaamse dierenliefhebbers. 23 procent in België heeft minstens één hond in huis, bij 28 procent loopt een kat rond.

Impact consumentengedrag op de sector

De Boerenbond klaagt niet zozeer aan dat de Belgen hun huisdieren verwennen, maar de organisatie wil eerder haar bezorgdheid uiten over het consumentengedrag van de Belg. Ze gebruikt de vergelijking met dierenvoeding om de impact van dat gedrag op de boerensector aan te tonen.

"De consument kan een signaal geven. Door meer Belgische producten te kopen en niet altijd voor het goedkoopste te gaan. Voor de consument gaat het om enkele centen meer, voor de boer betekent het een wereld van verschil", zegt Anne-Marie Vangeenberghe, de woordvoerdster van de Boerenbond in de krant.

Al lijkt niet iedereen gewonnen voor de campagne van de Boerenbond. Onder meer Baptiste van Outryve, de woordvoerder van de winkelketen Carrefour vindt dat de vergelijking met dierenvoeding op niets slaat. "De prijs van een goeie biefstuk kun je toch niet vergelijken met die van een portie hondenbrokken?", klinkt het. Bovendien benadrukt de woordvoerder dat de winkels geen al te hoge marges nemen op de verkoop van voeding.

Volgens Theo Niewold, specialist dierenvoeding aan de KU Leuven laten consumenten zich te gemakkelijk manipuleren door marketingcampagnes wanneer ze dierenvoeding kopen. (NS)