Bancontact laat Mister Cash vallen

© BELGA
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Bancontact/Mister Cash wordt na 26 jaar gewoon Bancontact. De gelijknamige betalingsapp wordt intussen 50.000 keer per week gebruikt, zegt Bancontact Company.

‘Mister Cash’ verdwijnt uit de naam Bancontact/Mister Cash. Volgens Kris De Ryck, de CEO van Bancontact Company, gebruikte meer dan 90 procent van de klanten sowieso alleen de naam Bancontact. “De vereenvoudiging is ook symbolisch. Wij willen afscheid nemen van cash”, zegt De Ryck.

Bancontact laat Mister Cash vallen
© G.F.

Het aantal Bancontact-transacties steeg vorig jaar met 5,2 procent, evenveel als het jaar voordien. Van de 1,31 miljard transacties waren er 27 miljoen online (+30,7%). Dat is een lichte vertraging tegenover de stijging met 36 procent in 2014. Het gemiddelde onlinetransactiebedrag nam toe van 59 tot 62 euro.

Opmerkelijk genoeg wordt Bancontact stilaan ook in de buurlanden als onlinebetaalmiddel geaccepteerd. Van de 27 miljoen transacties gebeurde er 27 procent in Nederland en 8 procent in Groot-Brittannië, zegt Bancontact.

De mobiele app van Bancontact dateert van mei 2014. Hij werd eerst gelanceerd als betaalmiddel tussen personen, en een jaar later ook om te betalen aan handelaren. Van de 1,2 miljoen transacties met de app in 2015 was 65 procent goed voor betalingen aan handelaren.

Tegenwoordig wordt de app wekelijks voor 50.000 transacties gebruikt, zegt Kris De Ryck. De evolutie van dat cijfer hangt samen met het aantal handelaren dat de methode accepteert. Onder andere de Colruyt-groep aanvaardt betalingen met de Bancontact-app. Specifieke tijdwinst levert dat niet op, vergeleken met een betaling met kaart, geeft De Ryck toe. Dat voordeel is er wel bij onlinebetalingen, waar de klant dankzij de app veel minder gegevens moet intikken.

De nieuwe versie van de app, die al enkele dagen beschikbaar is, laat toe om meerdere Bancontact-kaarten in de app te registreren, waaruit de gebruiker dan kan kiezen.

Kopen op zicht

De app komt pas echt tot zijn recht in nieuwe toepassingen zoals ‘etalageshoppen’, onderstreept De Ryck. Een klant kan dan met de app inzoomen op een QR-code op een etalage, reclamepaneel of andere drager en wordt doorverbonden naar de website van de handelaar. Hij of zij kan daar het geadverteerde product meteen aankopen via de app door het intoetsen van de PIN-code. Dat kan allemaal in seconden afgehandeld zijn als er een snelle internetverbinding is. Base wil de techniek volgens Bancontact vanaf de zomer invoeren in zijn shops voor de herlading van prepaid kaarten.

De Bancontact-app wordt ondertussen door een stijgend aantal banken geïntegreerd als betalingsapp in hun eigen bancaire toepassing. Dat doen KBC/CBC, ING en Belfius al. “Andere werken eraan. De banken zijn onze partners en distributeurs. Zij zijn geen concurrentie voor onze app”, zegt De Ryck.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content