Het zal u maar overkomen. Het door u in het buitenland geboekte luxehotel blijkt helemaal niet van dezelfde kwaliteit te zijn als beloofd in de reisbrochure van de touroperator. De kamers zijn vuil, het zwembad overbevolkt en het eten laat te wensen over.

Wanneer u al op reis een schriftelijke klacht ingediend hebt bij de plaatselijke vertegenwoordiger van de touroperator, dan hebt u een streepje voor. Zeker wanneer u ter plaatse bewijzen hebt verzameld die uw klachten kunnen ondersteunen.

Denk aan foto's of een video-opname die u hebt gemaakt of een schriftelijke verklaring van uw medereizigers waarin ze uw klachten bevestigen. Op die wijze beschikt u bij uw terugkomst meteen over een mooi dossier om uw klachten te staven.

Zodra u terug thuis bent, dient u uw klacht ook binnen de maand te bevestigen via een aangetekende brief aan uw reisbemiddelaar (het reisbureau) en/of de reisorganisator (bijvoorbeeld de touroperator).

In dat aangetekende schrijven stelt u dan best meteen ook een bedrag voor dat u als schadevergoeding zou willen krijgen. Daarop zult u normalerwijze een reactie ontvangen. Komt u tot een regeling, dan kan de zaak worden afgesloten.

Lukt dat niet, dan moet u beslissen of u verdere stappen wilt ondernemen. Dat betekent dat u de zaak aan de rechtbank voorlegt. Daarvoor moet u wellicht een beroep doen op de diensten van een advocaat en dat brengt de nodige kosten met zich mee.

Er is echter nog een andere mogelijkheid. U kunt het dossier namelijk ook overmaken aan de geschillencommissie reizen. Die commissie bestaat uit twee verschillende cellen, met name een cel verzoening en een cel arbitrage.

Via de cel verzoening wordt er een verzoeningsprocedure georganiseerd. Daarvoor is een vrijwillig akkoord vereist tussen de reiziger en de reisbemiddelaar en/of reisorganisator om hun geschil aan een verzoener voor te leggen. Bedoeling is om met zijn hulp en via dialoog tot een billijke minnelijke oplossing te komen.

De cel arbitrage beslecht geschillen en doet een uitspraak (net zoals een rechtbank). De uitspraak die deze cel doet, heeft overigens dezelfde waarde als een uitspraak van de rechtbank. Om uw geschil te kunnen voorleggen aan de geschillencommissie is wel vereist dat u een dispuut hebt met een reisorganisator of -bemiddelaar die de algemene voorwaarden (de kleine lettertjes dus) van de geschillencommissie reizen toepast of die het model van bestelbon van de geschillencommissie gebruikt. U kunt dat nagaan in de brochure van de reisorganisator of op de bestelbon.

U kunt de geschillencommissie reizen bereiken op de onderstaande adressen.

Cel verzoening
Geschillencommissie reizen vzw
Secretariaat van de cel verzoening
North Gate III, Koning Albert II-laan 16, 1000 Brussel
Tel.: 02 277 61 80
Fax: 02 277 91 00
E-mail: verzoening.gr@skynet.be

Cel arbitrage
Geschillencommissie reizen vzw
Secretariaat van de cel arbitrage
North Gate III, Koning Albert II-laan 16, 1000 Brussel
Tel.: 02 277 62 15 (tussen 9 uur en 12 uur)
Fax: 02 277 91 00
E-mail: clv.gr@skynet.be

Het zal u maar overkomen. Het door u in het buitenland geboekte luxehotel blijkt helemaal niet van dezelfde kwaliteit te zijn als beloofd in de reisbrochure van de touroperator. De kamers zijn vuil, het zwembad overbevolkt en het eten laat te wensen over. Wanneer u al op reis een schriftelijke klacht ingediend hebt bij de plaatselijke vertegenwoordiger van de touroperator, dan hebt u een streepje voor. Zeker wanneer u ter plaatse bewijzen hebt verzameld die uw klachten kunnen ondersteunen. Denk aan foto's of een video-opname die u hebt gemaakt of een schriftelijke verklaring van uw medereizigers waarin ze uw klachten bevestigen. Op die wijze beschikt u bij uw terugkomst meteen over een mooi dossier om uw klachten te staven. Zodra u terug thuis bent, dient u uw klacht ook binnen de maand te bevestigen via een aangetekende brief aan uw reisbemiddelaar (het reisbureau) en/of de reisorganisator (bijvoorbeeld de touroperator). In dat aangetekende schrijven stelt u dan best meteen ook een bedrag voor dat u als schadevergoeding zou willen krijgen. Daarop zult u normalerwijze een reactie ontvangen. Komt u tot een regeling, dan kan de zaak worden afgesloten. Lukt dat niet, dan moet u beslissen of u verdere stappen wilt ondernemen. Dat betekent dat u de zaak aan de rechtbank voorlegt. Daarvoor moet u wellicht een beroep doen op de diensten van een advocaat en dat brengt de nodige kosten met zich mee. Er is echter nog een andere mogelijkheid. U kunt het dossier namelijk ook overmaken aan de geschillencommissie reizen. Die commissie bestaat uit twee verschillende cellen, met name een cel verzoening en een cel arbitrage. Via de cel verzoening wordt er een verzoeningsprocedure georganiseerd. Daarvoor is een vrijwillig akkoord vereist tussen de reiziger en de reisbemiddelaar en/of reisorganisator om hun geschil aan een verzoener voor te leggen. Bedoeling is om met zijn hulp en via dialoog tot een billijke minnelijke oplossing te komen. De cel arbitrage beslecht geschillen en doet een uitspraak (net zoals een rechtbank). De uitspraak die deze cel doet, heeft overigens dezelfde waarde als een uitspraak van de rechtbank. Om uw geschil te kunnen voorleggen aan de geschillencommissie is wel vereist dat u een dispuut hebt met een reisorganisator of -bemiddelaar die de algemene voorwaarden (de kleine lettertjes dus) van de geschillencommissie reizen toepast of die het model van bestelbon van de geschillencommissie gebruikt. U kunt dat nagaan in de brochure van de reisorganisator of op de bestelbon. U kunt de geschillencommissie reizen bereiken op de onderstaande adressen. Cel verzoening Geschillencommissie reizen vzw Secretariaat van de cel verzoening North Gate III, Koning Albert II-laan 16, 1000 Brussel Tel.: 02 277 61 80 Fax: 02 277 91 00 E-mail: verzoening.gr@skynet.be Cel arbitrage Geschillencommissie reizen vzw Secretariaat van de cel arbitrage North Gate III, Koning Albert II-laan 16, 1000 Brussel Tel.: 02 277 62 15 (tussen 9 uur en 12 uur) Fax: 02 277 91 00 E-mail: clv.gr@skynet.be