De onderzoekers van Test-Aankoop bezochten in maart 738 supermarkten. Ze noteerden in totaal 136.814 prijzen. Voor merkproducten blijft Colruyt de goedkoopste supermarkt, maar het verschil met Red Market, vorig jaar nog mee op de eerste plaats, en Albert Heijn is klein.

Daarnaast wordt de kloof tussen Colruyt en Makro (vorig jaar op de tweede plaats) steeds groter. Terwijl een pakket merkproducten in 2012 nog 2 procent duurder was bij Makro, is dat verschil in 2015 6 procent geworden. Tot slot is het verschil tussen de goedkoopste en winkels sterk gedaald: vorig jaar was Smatch nog 25 procent duurder dan Colruyt, dit jaar 13 procent. Bij de 'eigen merken' (eersteprijsproducten en huismerken) zijn Colruyt en Leader Price het goedkoopst. Op vlak van huismerken is Leader Price de goedkoopste, Colruyt volgt met Boni Selection pas op enige afstand.

De producten van Aldi en Lidl, waar niet echt een onderscheid wordt gemaakt tussen eersteprijsproducten en huismerken, zijn wel goedkoper dan de huismerken van Colruyt en Leader Price. Voor eersteprijsproducten staan Colruyt en Leader Price op een gedeelde eerste plaats.

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat het verschil tussen de eersteprijsproducten en huismerken binnen een supermarkt daalt. Zo was het huismerk van Colruyt vorig jaar nog 76 procent duurder dan Everyday, nu bedraagt dat verschil nog 61 procent.

"In de praktijk vullen de meeste consumenten hun winkelkarretje met zowel merkproducten als eersteprijsproducten en huismerken", aldus Test-Aankoop.

In de rangschikking die de drie pakketten combineert, staat Colruyt op de eerste plaats, gevolgd door Albert Heijn (vorig jaar nog op de vierde plaats). Het verschil tussen Colruyt en Albert Heijn bedraagt zes punten. Smatch is opnieuw de duurste, waar je voor een gemengd pakket gemiddeld 16 procent meer betaalt dan bij Colruyt.

Echte concurrentie?

De consumentenorganisatie vraagt zich overigens af of echte concurrentie tussen de supermarkten wel bestaat. "De actualiteit van de laatste maanden heeft, nog maar eens, aangetoond dat concurrerende supermarktketens ondanks alles soms toch nog prijsafspraken maken", luidt het. Test-Aankoop verwijst daarmee naar de de megaboete die de Belgische Mededingingsauthoriteit in juni heeft opgelegd aan de grote spelers op de markt, zoals Colruyt, Carrefour, Cora, Delhaize, Intermarché, Makro en Mestdagh en aan enkele fabrikanten van cosmetica en verzorgingsproducten. "Dit zal hen er misschien toe aanzetten twee keer na te denken alvorens de concurrentie in de toekomst opnieuw te verstoren", waarschuwt de consumentenorganisatie.

Via www.testaankoop.be/supermarkt kunnen consumenten berekenen hoeveel ze kunnen besparen door naar de goedkoopste winkel te gaan. (Belga/BO)

De onderzoekers van Test-Aankoop bezochten in maart 738 supermarkten. Ze noteerden in totaal 136.814 prijzen. Voor merkproducten blijft Colruyt de goedkoopste supermarkt, maar het verschil met Red Market, vorig jaar nog mee op de eerste plaats, en Albert Heijn is klein. Daarnaast wordt de kloof tussen Colruyt en Makro (vorig jaar op de tweede plaats) steeds groter. Terwijl een pakket merkproducten in 2012 nog 2 procent duurder was bij Makro, is dat verschil in 2015 6 procent geworden. Tot slot is het verschil tussen de goedkoopste en winkels sterk gedaald: vorig jaar was Smatch nog 25 procent duurder dan Colruyt, dit jaar 13 procent. Bij de 'eigen merken' (eersteprijsproducten en huismerken) zijn Colruyt en Leader Price het goedkoopst. Op vlak van huismerken is Leader Price de goedkoopste, Colruyt volgt met Boni Selection pas op enige afstand. De producten van Aldi en Lidl, waar niet echt een onderscheid wordt gemaakt tussen eersteprijsproducten en huismerken, zijn wel goedkoper dan de huismerken van Colruyt en Leader Price. Voor eersteprijsproducten staan Colruyt en Leader Price op een gedeelde eerste plaats. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat het verschil tussen de eersteprijsproducten en huismerken binnen een supermarkt daalt. Zo was het huismerk van Colruyt vorig jaar nog 76 procent duurder dan Everyday, nu bedraagt dat verschil nog 61 procent. "In de praktijk vullen de meeste consumenten hun winkelkarretje met zowel merkproducten als eersteprijsproducten en huismerken", aldus Test-Aankoop. In de rangschikking die de drie pakketten combineert, staat Colruyt op de eerste plaats, gevolgd door Albert Heijn (vorig jaar nog op de vierde plaats). Het verschil tussen Colruyt en Albert Heijn bedraagt zes punten. Smatch is opnieuw de duurste, waar je voor een gemengd pakket gemiddeld 16 procent meer betaalt dan bij Colruyt. De consumentenorganisatie vraagt zich overigens af of echte concurrentie tussen de supermarkten wel bestaat. "De actualiteit van de laatste maanden heeft, nog maar eens, aangetoond dat concurrerende supermarktketens ondanks alles soms toch nog prijsafspraken maken", luidt het. Test-Aankoop verwijst daarmee naar de de megaboete die de Belgische Mededingingsauthoriteit in juni heeft opgelegd aan de grote spelers op de markt, zoals Colruyt, Carrefour, Cora, Delhaize, Intermarché, Makro en Mestdagh en aan enkele fabrikanten van cosmetica en verzorgingsproducten. "Dit zal hen er misschien toe aanzetten twee keer na te denken alvorens de concurrentie in de toekomst opnieuw te verstoren", waarschuwt de consumentenorganisatie.Via www.testaankoop.be/supermarkt kunnen consumenten berekenen hoeveel ze kunnen besparen door naar de goedkoopste winkel te gaan. (Belga/BO)