Jezelf belonen omdat je hebt gespaard

Na lang sparen wil je jezelf belonen. Dat kan leiden tot overbesteding. Vergelijk het met iemand die dieet: na enkele dagen gezond eten kan hij moeilijk weerstaan aan een pak friet. Maar voor hij het beseft, bestelt hij een volledig menu en komt hij opnieuw bij.

Je kunt dit voorkomen door sparen te vergelijken met een marathon. Spaar wat je kunt sparen en doe dat stelselmatig. Maak er geen sprint van waarin je meteen alles geeft en je reserves uitput.

Je denkt dat een aankoop 'noodzakelijk' is

Je hebt de nieuwe iPhone 6 'nodig', of je 'moet' ergens gaan dineren omdat je vrienden daar zijn. Je zoekt naar een verantwoording voor je aankopen. Reclamemakers spelen hierop in en versterken de indruk dat je hun product nodig hebt. Leg de focus op wat echt belangrijk voor je is.

Je gebruikt een geschenkkaart

Volgens wetenschappelijk onderzoek geef je veel meer geld uit met een geschenkkaart van 50 euro dan wanneer je 50 euro contant hebt. "Geschenkkaarten zorgen ervoor dat je minder zelfcontrole hebt. Ze geven je een gevoel van schuldenvrij winkelen", vertelt Kit Yarrow, Amerikaans professor economie en marketing. Stel jezelf de vraag of je het product ook zou kopen met cash.

Je bent met vakantie

Tijdens je vakantie ben je veel meer ontspannen en zal je meer geld uit geven. Je bent je niet altijd bewust van hoe duur de toeristische winkels en activiteiten zijn. Bepaal op voorhand een budget, zodat je niet te veel uitgeeft.

Je laat je misleiden door suggestieve verkooppraat

Verkopers proberen je altijd iets meer te verkopen. Denk maar een bezoek aan McDonald's. De kassierster zal altijd vragen 'wilt u daar nog iets bij?' Ook onlinewinkels gebruiken suggestieve verkooptactieken zoals 'de klanten die dit gekocht hebben, hadden ook interesse voor deze producten.' Zeg neen.

Je hebt iets te vieren

Je kijkt niet op een cent meer of minder als je vader wordt of jarig bent. Maar voor je het goed beseft, is je geld erdoor gejaagd. Plannen is de boodschap. Begin te sparen als je weet dat een evenement nadert. Als je op voorhand geld opzijzet, bijvoorbeeld elke week 10 euro, kun je na 10 weken 100 euro meer uitgeven.

Je laat je misleiden door 'beperkte' oplage

Beperkte oplagen geven je het gevoel dat je het product moet hebben. "Tijdelijke deals geven je de indruk dat je een van de weinige gelukkigen bent die het product nog kan kopen", vertelt Vicki Morwitz, Amerikaan professor marketing. Winkelen met een boodschappenlijstje is de oplossing.

Je wilt niet onderdoen

Je spendeert geld op een zichtbare manier. Je wilt de mensen de indruk geven dat je veel geld hebt. Je betaalt altijd de rekening of koopt bekende merken. Je kunt dat vermijden door naar jezelf te kijken. Verander je gedrag door je gedachten, gevoelens en acties aan te passen.

Je wilt anderen plezieren

In tegenstelling tot imagomensen spendeer je je geld aan anderen. Je wilt op een goed blaadje staan en bent bereid daar veel geld aan te besteden. Slechte zielen maken daar graag misbruik van. Pas je gedrag aan en denk meer aan jezelf.

Na lang sparen wil je jezelf belonen. Dat kan leiden tot overbesteding. Vergelijk het met iemand die dieet: na enkele dagen gezond eten kan hij moeilijk weerstaan aan een pak friet. Maar voor hij het beseft, bestelt hij een volledig menu en komt hij opnieuw bij. Je kunt dit voorkomen door sparen te vergelijken met een marathon. Spaar wat je kunt sparen en doe dat stelselmatig. Maak er geen sprint van waarin je meteen alles geeft en je reserves uitput.Je hebt de nieuwe iPhone 6 'nodig', of je 'moet' ergens gaan dineren omdat je vrienden daar zijn. Je zoekt naar een verantwoording voor je aankopen. Reclamemakers spelen hierop in en versterken de indruk dat je hun product nodig hebt. Leg de focus op wat echt belangrijk voor je is. Volgens wetenschappelijk onderzoek geef je veel meer geld uit met een geschenkkaart van 50 euro dan wanneer je 50 euro contant hebt. "Geschenkkaarten zorgen ervoor dat je minder zelfcontrole hebt. Ze geven je een gevoel van schuldenvrij winkelen", vertelt Kit Yarrow, Amerikaans professor economie en marketing. Stel jezelf de vraag of je het product ook zou kopen met cash. Tijdens je vakantie ben je veel meer ontspannen en zal je meer geld uit geven. Je bent je niet altijd bewust van hoe duur de toeristische winkels en activiteiten zijn. Bepaal op voorhand een budget, zodat je niet te veel uitgeeft. Verkopers proberen je altijd iets meer te verkopen. Denk maar een bezoek aan McDonald's. De kassierster zal altijd vragen 'wilt u daar nog iets bij?' Ook onlinewinkels gebruiken suggestieve verkooptactieken zoals 'de klanten die dit gekocht hebben, hadden ook interesse voor deze producten.' Zeg neen. Je kijkt niet op een cent meer of minder als je vader wordt of jarig bent. Maar voor je het goed beseft, is je geld erdoor gejaagd. Plannen is de boodschap. Begin te sparen als je weet dat een evenement nadert. Als je op voorhand geld opzijzet, bijvoorbeeld elke week 10 euro, kun je na 10 weken 100 euro meer uitgeven. Beperkte oplagen geven je het gevoel dat je het product moet hebben. "Tijdelijke deals geven je de indruk dat je een van de weinige gelukkigen bent die het product nog kan kopen", vertelt Vicki Morwitz, Amerikaan professor marketing. Winkelen met een boodschappenlijstje is de oplossing. Je spendeert geld op een zichtbare manier. Je wilt de mensen de indruk geven dat je veel geld hebt. Je betaalt altijd de rekening of koopt bekende merken. Je kunt dat vermijden door naar jezelf te kijken. Verander je gedrag door je gedachten, gevoelens en acties aan te passen. In tegenstelling tot imagomensen spendeer je je geld aan anderen. Je wilt op een goed blaadje staan en bent bereid daar veel geld aan te besteden. Slechte zielen maken daar graag misbruik van. Pas je gedrag aan en denk meer aan jezelf.