1. Het verwijderen van geldsymbolen

Veel restaurants, in het bijzonder ketens, gebruiken bewust geen geldsymbolen bij hun prijzen. Volgens een studie van Cornell University gaan we meer op ons geld letten wanneer we een geldsymbool op de menukaart ziet staan.

"We worden er aan herinnerd dat we geld uitgeven", vertelt de studie

2. Kleurrijk taalgebruik

Dit is een techniek die bijzonder in de smaak valt bij fastfoodketens. Ze gebruiken kleurrijken woorden zoals 'overheerlijk' en 'een smaakexplosie van' om een hongerig gevoel bij ons los te krijgen.

3. Verwijzingen naar familie

Wederom een techniek waar fastfoodketens graag een beroep op doen. We zijn sneller geneigd om een gerecht kopen 'die op grootmoeders wijze' gemaakt is.

Het gebruik van zulke termen doet ons verlangen naar een gerecht van onze grootmoeder. Dat nostalgisch gevoelzet ons aan om het gerecht te kopen.

4. Dure gerechten naast elkaar plaatsen

Restaurants zetten dure schotels naast nog veel duurdere gerechten. Op die manier lijken de dure schotels veel goedkoper en letten we minder snel op de reële prijs.

5. Bepaalde gerechten laten opvallen

Restaurants gebruiken foto's om bepaalde gerechten in de belangstelling te zetten. Zo vermijden ze dat we te veel aan ons geld denken. Ze laten onze ogen bepalen wat we gaan bestellen.

6. De prijzen op een unieke manier op de menukaart plaatsen

Vele restaurants zetten hun prijzen netjes in de rechterkolom. Sommige etablissementen, vooral de duudere, gebruiken unieke manieren om hun prijzen op de kaart zetten. Zij zetten de prijzen op verschillende plaatsen en gebruiken speciale ( niet altijd even leesbare) lettertypen. Op die manier maken ze het voor ons moeilijker om prijzen te vergelijken.

7. Dure gerechten rechts bovenaan plaatsen

"Onze ogen worden aangetrokken tot de rechterbovenhoek van een menukaart. Restaurants maken hier misbruik van en zetten hun duurste menu's op die plaats", vertelt de auteur van Priceless: The Myth of Fair Value, William Poundstone.

8. Verschillende hoeveelheden aanbieden

Vele restaurants gebruike vage beschrijvingen voor de porties. "Het is een ideale manier om mensen te misleiden want we weten nooit hoe veel we zullen krijgen. Toch voelen we ons bevredigd", vertelt Poundstone.

Mensen die een kleine portie bestellen zijn tevreden omdat ze zich aan hun dieët houden, terwijl mensen die een grote porties bestellen denken dat ze een goede deal doen omdat ze veel meer krijgen.

In de realiteit weten zij niet hoe veel meer ze krijgen. Kleinere porties zijn op hun beurt niet veel goedkoper dan de normale porties.

Dit is een techniek die bijzonder in de smaak valt bij fastfoodketens. Ze gebruiken kleurrijken woorden zoals 'overheerlijk' en 'een smaakexplosie van' om een hongerig gevoel bij ons los te krijgen. Wederom een techniek waar fastfoodketens graag een beroep op doen. We zijn sneller geneigd om een gerecht kopen 'die op grootmoeders wijze' gemaakt is. Restaurants zetten dure schotels naast nog veel duurdere gerechten. Op die manier lijken de dure schotels veel goedkoper en letten we minder snel op de reële prijs. Restaurants gebruiken foto's om bepaalde gerechten in de belangstelling te zetten. Zo vermijden ze dat we te veel aan ons geld denken. Ze laten onze ogen bepalen wat we gaan bestellen. Vele restaurants zetten hun prijzen netjes in de rechterkolom. Sommige etablissementen, vooral de duudere, gebruiken unieke manieren om hun prijzen op de kaart zetten. Zij zetten de prijzen op verschillende plaatsen en gebruiken speciale ( niet altijd even leesbare) lettertypen. Op die manier maken ze het voor ons moeilijker om prijzen te vergelijken. "Onze ogen worden aangetrokken tot de rechterbovenhoek van een menukaart. Restaurants maken hier misbruik van en zetten hun duurste menu's op die plaats", vertelt de auteur van Priceless: The Myth of Fair Value, William Poundstone. Vele restaurants gebruike vage beschrijvingen voor de porties. "Het is een ideale manier om mensen te misleiden want we weten nooit hoe veel we zullen krijgen. Toch voelen we ons bevredigd", vertelt Poundstone. In de realiteit weten zij niet hoe veel meer ze krijgen. Kleinere porties zijn op hun beurt niet veel goedkoper dan de normale porties.