1. De illusie van onklopbare prijzen

© belga

Vele winkels lokken ons met zogenaamde 'niet te kloppen' prijzen. Kleurrijke affiches en grote borden met prijsdalingen geven ons de indruk dat ze ons de kans van ons leven voorschotelen.

In realiteit zijn de prijsdalingen eerder beperkt en zijn ze ontworpen om ons aan te zetten tot snelle ondoordachte aankopen.

Als je 24 uren wacht om iets te kopen, geef je jezelf de tijd om te bezinnen. Achteraf kan je nog altijd beslissen als het afgeprijsde product iets voor je is.

2. Muziek afspelen

Onderzoek van de European Journal of Scientific Research heeft uitgewezen dat rustgevende muziek in winkels ons aanzet tot kopen. Zo kan klassieke muziek je kooplust aanwakkeren omdat de muziekstijl geassocieerd wordt met rijkdom. Pop muziek zet ons dan weer aan tot impulsief kopen.

Daarnaast maakt muziek je winkelervaring aangenamer waardoor je langer vertoeft tussen de winkelrekken. Hoe trager de muziek, hoe langer we blijven.

3. Producten op ooghoogte plaatsen

De producten die de winkel aan de man wil brengen, staan altijd goed in het zicht. Zo staan de merkproducten in grootwarenhuizen altijd netjes op ooghoogte.

© belga

Goedkopere producten staan op lagere of hogere schappen zodat ze niet meteen opvallen. Daardoor ben je geneigd om de duurdere producten te kopen, terwijl de huismerken maar enkele centimeters verder staan.

Voor kinderproducten doen ze juist het omgekeerde. Ze zetten speelgoed lager zodat ze meteen in het oog springen van kinderen.

4. Producten binnen handbereik plaatsen

Wanneer producten binnen handbereik liggen ben je geneigd om ze aan te raken. Volgens psycholoog Paco Underhill gaan wij sneller iets kopen wanneer we iets beroeren.

Perfect georganiseerde displays hebben een omgekeerd effect volgens de psycholoog. We laten mooi opgevouwde kledingstukken gemakkelijker liggen uit angst om er een puinhoop van te maken. Wanneer de display er reeds 'slordig' bij ligt, zullen we sneller iets nemen.

5. Gebruik van geuren

Geuren prikkelen onze zintuigen en kunnen ons koopgedrag beïnvloeden. Uit een onderzoek van de Journal of Business blijkt dat geuren herinneringen en emoties losmaken.

Door de juistere herinnering of emotie te activeren kunnen winkels ons koopgedrag sturen. Zo kan de geur van babypoeder ons naar de baby-afdeling lokken.

Bij overmatig gebruik, verliest deze verkoopstechniek zijn effect. Denk maar aan de overweldigende geur in parfumwinkels. De geuren verliezen hun sturend werking omdat ze zo talrijk aanwezig zijn. (NS)