20.000 overleden Vlamingen ‘gebruiken’ dienstencheques

© .

Twintigduizend overleden klanten hebben nog steeds een actieve rekening voor dienstencheques. Dat becijferde Sodexo, de Vlaamse aanbieder van de cheques.

Omdat het mogelijk om gevallen van fraude gaat, zal Sodexo de profielen analyseren en afsluiten, werd dinsdag beslist bij een onderhoud met Vlaams minister van Economie Philippe Muyters.

De dienstencheques zijn sinds januari een regionale bevoegdheid. Vlaanderen besloot niet te morrelen aan de prijs of de aftrekbaarheid van de cheques, maar stelt wel enkele nieuwe doelen. Zo streeft de regering op termijn naar een volledige digitalisering en wil ze de misbruiken uit het systeem halen.

Mogelijk Fraude

Sodexo, dat het contract voor de Vlaamse dienstencheques binnenhaalde, vlooide de afgelopen maanden uit dat er 20.000 overleden klanten een actieve rekening hebben. Dat kan betekenen dat een familielid het klantennummer gebruikt, maar het kan ook wijzen op fraude. Wie twee of meer klantennummers hanteert kan immers het maximaal toegestane aantal dienstencheques overschrijden.

“Het profiel van die klanten werd enkele weken geleden geblokkeerd”, zegt Muyters. “We hebben vandaag samen met Sodexo beslist om de profielen opnieuw te deblokkeren en de nabestaanden te informeren. Op termijn zullen de rekeningen definitief worden geschrapt.”

Bij een overlijden moet er voortaan meer aandacht gaan naar de dienstenchequerekening, vindt Muyters. Het afsluiten ervan kan bijvoorbeeld in de checklist van de uitvaartondernemer worden opgenomen.

Sodexo en de Vlaamse regering zijn overigens tevreden over de eerste maand van samenwerking. “De overgang is zonder noemenswaardige problemen verlopen”, is dinsdag te horen. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content