Reclame op uw gevel of auto: wat brengt het op?

© iStock
Roel Van Espen medewerker Trends

Bedrijven zijn altijd op zoek naar betaalbare advertentieruimtes op openbare plaatsen. Door uw woning of uw wagen daarvoor ter beschikking te stellen kunt u mogelijk een centje bijverdienen. Wat mag u daarvan verwachten?

Als uw woning aan een drukke weg of op een zichtbare plek ligt, komt ze mogelijk in aanmerking om er een reclamebord te plaatsen. Als toonaangevende speler beheert Clear Channel ruim 15.500 advertentiepanelen in ons land. “Meestal contacteren onze prospecteurs zelf de eigenaars van gebouwen en gronden”, zegt communicatieverantwoordelijke Aurélie de Montjoye. “Maar wie een goedgelegen pand heeft, mag ons uiteraard ook zelf contacteren. Dat kan makkelijk via onze website.”

Wie een reclamepaneel op zijn woninggevel wil laten plaatsen, heeft daarvoor in principe een gemeentelijke vergunning nodig. “Maar daar hoeft de eigenaar niet van wakker te liggen”, zegt Aurélie de Montjoye. “Clear Channel regelt alles rechtstreeks met de gemeente. De vergoeding hangt af van verschillende criteria: de oppervlakte van het bord, de ligging en het mogelijke bereik. Voor de grootste formaten mag je rekenen op een jaarlijks bedrag dat varieert tussen 500 euro en 20.000 euro op een toplocatie.”

Recht van eerste koop

Tim Jorissen heeft aan de stadsrand van Tienen een woning waarvan hij twee gevels verhuurt aan Belgian Posters, een andere speler in buitenreclame. “De twee borden leveren ons jaarlijks 2400 euro op, zonder dat we daarvoor iets hoeven te doen”, zegt hij. “De posters worden in principe maandelijks vervangen, maar daar ondervinden we geen hinder van. Het contract vermeldt wel dat Belgian Posters bij de eventuele verkoop van ons huis het recht van eerste koop heeft.”

Dewez plaatste naar eigen zeggen 15.000 permanente publiciteitsborden op zijgevels en gronden van 9000 eigenaars. Het bedrijf ontfermt zich ook over alle benodigde toelatingen, en zorgt voor de aangifte en de betaling van de regionale en gemeentebelasting. De vergoedingen worden jaarlijks en op voorhand betaald, maar wij kwamen niet te weten hoeveel die precies bedragen. Ook bij concurrent Mediageuzen, in Vlaanderen dat een duizendtal reclamepanelen beheert, vingen we bot.

Sticker op de achterruit

Overweegt u om rond te rijden met reclame op uw wagen? Dan kunt u zich aanmelden op de website van AddmyCar. “Je moet een aantal gegevens over je auto invullen, naast de afstand die je per jaar aflegt, de regio en het traject, de filetijd en de parkeersituatie”, zegt initiatiefnemer Ben Habets. “Uiteraard moet je wagen aan alle wettelijke vereisten voldoen. Als een adverteerder in een bepaalde streek wagens zoekt, kan hij zelf een keuze maken uit de aangeboden profielen.”

“Een geperforeerde reclamefolie wordt dan op de achterruit van je auto gekleefd. Daarvoor komen we ter plaatse. Plakt er een sticker op je raam op het moment dat je met de wagen naar de periodieke autokeuring gaat, dan bestaat de kans dat daarvoor een extra tuningrapport wordt opgemaakt. Dat kost 8,50 euro. De maandelijkse vergoeding bedraagt 50 euro, uitbetaald in geschenkbonnen van Coolblue, Bol.com, Colruyt, Dreamland, Albert Hein, Gamma, Hunkemöller en Kinepolis. In de toekomst zullen we mogelijk ook in prepaid tankkaarten voorzien.”

Cash of cadeaubon

Op de website van CarCatcher kunt u uw auto registreren. “Wordt je wagen uitgekozen door een adverteerder, dan nemen wij contact op voor de plaatsing van de reclame”, zegt zaakvoerder Charlotte Adams. “De vergoeding bedraagt 50 euro per maand. Het bedrag wordt op het einde van de campagne – bijvoorbeeld na drie maanden -op je bankrekening gestort. Je kunt ook publiciteit maken voor een lokale handelaar. In dat geval ontvang je cadeaubonnen.”

Er zijn nog andere spelers actief op de Belgische markt, waaronder het Nederlandse Cashcar. Die belooft vergoedingen die schommelen tussen 30 en 200 euro per maand. U bent er wel meteen 15 euro aan inschrijvingsgeld kwijt, zonder dat u enige garantie krijgt op inkomsten. Dat het bedrijf onze e-mails niet beantwoordde, doet onze twijfels alleen maar toenemen. We klopten ook aan bij het Antwerpse Reclame-Rijden, maar daar kregen we evenmin gehoor.

Hoe wordt u belast?

De ontvangen vergoedingen of voordelen zijn belastbaar, ongeacht het bedrag. “Er is geen vrijstelling van een eerste schijf, zoals bijvoorbeeld voor interesten van een spaarboekje”, weet Jef Wellens, fiscalist bij Wolters Kluwer. “Je moet het volledige bedrag jaarlijks vermelden op je belastingaangifte als een divers inkomen. Eventuele kosten mag je daarvan aftrekken. Ofwel de werkelijke kosten, zoals de gemeentebelasting op aanplakborden, ofwel de forfaitaire kosten a rato van 5 procent. Op het netto-inkomen betaal je 30 procent belastingen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content