Ploy is sinds 22 februari operationeel in Antwerpen, voor de zomer is een verdere uitrol in de rest van het land gepland. Voorlopig wordt de app alleen gebruikt voor de horeca. Het volledige backofficegebeuren van het uitzendproces is meegenomen in Ploy, en ook het betalingsverkeer met de klant gebeurt digitaal via de app.

Flexibel werk

"In tegenstelling tot vergelijkbare apps zoals Uber, zijn de werkenden in deze ook werknemers met alle sociale bescherming daaraan verbonden", klinkt het. "Ploy toont aan dat innovatie niet gepaard moet gaan met sociale achteruitgang."

Kandidaten die zich inschrijven bij Ploy zijn mensen die op onregelmatige tijdstippen willen werken. Voordelen van de app zijn volgens Randstad snelheid, transparantie, beschikbaarheid en gemeenschapsgevoel (een community waarin de leden elkaar beoordelen). De app kan ook bijdragen tot het witten van de arbeidsmarkt, zo luidt het.

Randstad benadrukt dat Ploy de traditionele uitzendconsulent niet zal vervangen. "De machine vervangt de mens niet, maar werkt ermee samen."

De collega's van Kanaal Z gingen op bezoek bij Randstad om te kijken hoe de app in praktijk werkt.