Test-Aankoop start groepsvordering tegen Volkswagen

Volkswagenlogo © Belga Image

Test-Aankoop zal een class action (groepsvordering) starten tegen de Volkswagen-groep voor “sjoemelwagens” aangekocht op of na 1 september 2014. Dat heeft de consumentenorganisatie zelf bekendgemaakt.

Test-Aankoop klaagt dat het na meermaals aandringen geen gehoor kreeg van de VW-groep en van D’Ieteren. “Sinds het bedrog van de Volkswagen-groep aan het licht kwam, hebben we nog steeds geen duidelijke, objectieve en verifieerbare informatie gekregen”, zegt directeur Ivo Mechels. “Daarnaast is er ook geen transparantie over wat de software-updates precies doen.”

Groepsvordering

Bovendien zijn die updates geen voldoende compensatie, vindt de consumentenorganisatie. “Eerst jarenlang de kluit belazeren en eenmaal betrapt zich er vanaf proberen te maken met enkel een software-update, volstaat gewoon niet. De Belgische consument heeft net als de Amerikaanse consument recht op compensatie.” In de Verenigde Staten kregen gedupeerden namelijk wel al een schadevergoeding tot 5.000 dollar (4.455 euro).

Daarom start de consumentenorganisatie een class action tegen de VW-groep en VW België (D’Ieteren) voor nieuwe en tweedehandsauto’s aangekocht vanaf 1 september 2014, omdat de wet die groepsvorderingen regelt in België toen pas in werking is getreden.

Misleiding

Als juridische basis voor de groepsvordering steunt Test-Aankoop onder meer op het verbod op misleiding. “De betrokken auto’s werden verkocht als brandstofefficiënt en milieuvriendelijk en de consumenten hebben zich daardoor laten leiden”, zegt Ivo Mechels, CEO Test-Aankoop. “Als dat niet waar blijkt te zijn, heeft de consument wel degelijk schade gelden.”

“Als de Volkswagen-groep hoopt dat met het verstrijken van de maanden ook de aandacht en de verontwaardiging van de consumenten zal verslappen, dan heeft ze het bij het verkeerde eind”, gaat Test-Aankoop verder.

Voor alle gedupeerden

Mechels benadrukt dat hij de mensen die een wagen kochten voor 1 september 2014 ook niet in de kou wil laten staan. “We willen voor alle gedupeerden een oplossing en zullen hen dan ook individueel verdedigen om aanspraak te maken op eenzelfde schadevergoeding”, klinkt het. Al wil de organisatie dat enkel doen als de gedupeerden lid worden van Test-Aankoop. “Wij leven van abonnementen en krijgen geen subsidies. Voor de groepsvordering moeten we wel advocaten betalen”, aldus Mechels.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wat de class action de gedupeerden precies zal opleveren, is nog niet duidelijk. “De wet voorziet dat gedupeerde consumenten volledig terugbetaald kunnen worden met behoud van de wagen”, zegt Mechels. “Er is nog geen precedent, dus alles hangt af van de rechter.” De kans bestaat echter dat het zo’n vaart niet zal lopen: volgens de wet moet er eerst onderhandeld worden over een eventuele schikking. Die onderhandelingen zullen drie tot zes maanden duren. “Het is afwachten wat Volkswagen zal voorstellen, maar als dat niet uitmondt in een schikking, zetten we de procedure voort”, zegt Mechels.

In België rijden ongeveer 400.000 mensen rond met een sjoemeldiesel van de Volkswagen-merken Volkswagen, Seat, Skoda en Porsche.

Gedupeerden kunnen zich op de site van Test-Aankoop inschrijven. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content