Meer klachten over e-commerce

© Thinkstock

Het stijgend succes van e-commerce zorgt ook voor meer klachten van ontevreden consumenten. Dat blijkt donderdag uit het jaarverslag 2014 van de Economische Inspectie.

De Economische Inspectie van de federale overheidsdienst Economie kreeg in 2014 16.511 meldingen met klachten allerhande van consumenten, ondernemingen, organisaties en overheden. Bijna 2.500 meldingen gingen over e-commerce, tegen 2.300 in 2013.

De helft van die klachten van ontevreden e-commerceklanten ging over misleidende handelspraktijken, een derde over de niet-levering van bestellingen. Een typisch voorbeeld zijn de gratis staaltjes voor bijvoorbeeld schoonheidsproducten, die via internet de consument bereiken. Uiteindelijk blijkt aan het gratis staal een duur abonnement verbonden.

Vermageringsproducten en namaak

“Het gaat vaak om buitenlandse sites, waar moeilijk tegen op te treden valt”, waarschuwt men bij de Economische Inspectie. Zo nam de Economische Inspectie bij een actie gericht op de sector van vermageringsproducten, 267 websites onder de loep. In totaal bleken 140 websites in overtreding.

Ook namaak op internet blijft problematisch. In het kader van een Europese controleactie tegen namaak werden 480 domeinnamen geblokkeerd van websites die namaakgoederen aanbieden, waarvan 225 in België gelinkt aan domeinnamen ‘.be’ of ‘eu’.

De Economische Inspectie verrichtte vorig jaar 12 procent minder controles. Het is de bedoeling om met minder middelen efficiënter te werken, aldus directeur-generaal Wim Van Poucke. De focus lag daarom op meer specifieke en gerichte controles.

Reclame in de kredietsector

Traditioneel gaat bijvoorbeeld veel aandacht naar reclame in de kredietsector. Van de 483 geanalyseerde reclames bleek 37,5 procent in overtreding. Het gaat dan over inbreuken zoals het ontbreken van een voorbeeld of een gemiddeld kredietbedrag, of het ontbreken van de debetrentevoet.

Ook garantieproblemen zorgen telkens weer voor heel wat vragen van consumenten. Zo meldden vorig jaar 1.385 consumenten problemen rond garantie. Dat zijn er beduidend meer dan de jaren daarvoor (995 in 2013, 630 in 2012). Heel wat garantiegeschillen gaan over ict-producten, in het bijzonder over smartphones. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content