De Ombudsman voor de Handel is een internetplatform waar u terecht kunt met klachten over handelaars. Meer dan 40 ketens, goed voor ruim 4000 winkels in België, hebben zich al achter het nieuwe initiatief geschaard. Daaronder ook de grote retailers Delhaize en Colruyt. Op ombudsmanvoordehandel.be krijgt de consument een duidelijk overzicht van al zijn rechten bij de aankoop in een winkel of webshop. De klant krijgt er objectieve en correcte informatie. Het platform zal de consument ook de mogelijkheid bieden een klacht in te dienen als hij, ondanks alle inspanningen van de handelaar, toch niet tevreden is.

De Ombudsman voor de Handel is niet de enige ombudsdienst in ons land. Afhankelijk van uw probleem kunt u terecht bij uiteenlopende diensten.

Algemene vragen

Om te beginnen is er de Consumentenombudsdienst, die alle mogelijke vragen kan krijgen. De dienst bekijkt waarover de klacht gaat, stuurt de consument door naar de juiste ombudsdienst of behandelt zelf de klacht. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters heeft het centrale aansprekingspunt twee jaar geleden op uitdrukkelijk verzoek van Europa in het leven geroepen.

De Consumentenombudsdienst hoort zowel de consumenten als de bedrijven. Hij probeert een oplossing uit te werken. Dat kan een financiële regeling zijn, of een andere overeenkomst zoals een herstelling. In zowat de helft van de gevallen komt er een minnelijke schikking of volgt het bedrijf de aanbeveling.

Het eerste jaarverslag van de Consumentenombudsdienst leert dat hij in de eerste zeven maanden sinds de oprichting 2.912 klachten heeft ontvangen. In de loop van de zomer zal de dienst naar alle waarschijnlijkheid een tweede verslag publiceren met de eerste concrete jaarresultaten.

Energie

Wie een probleem heeft met zijn energieleverancier, kan aankloppen bij de federale Ombudsdienst voor energie. De klachten kunnen gaan van onduidelijkheid over de kosten tot een laattijdige aanrekening.

In zijn jaarverslag merkte de ombudsdienst op dat het aantal klachten over de energiefactuur stijgt. De dienst heeft vorig jaar 5.526 klachten ontvangen, 31 procent meer dan in 2015. De meeste gaan over de verhoging van de elektriciteitsfactuur door de stijging van de btw- en distributienettarieven. De ombudsdienst hekelt in datzelfde verslag de verborgen kosten die gezinnen moeten betalen wanneer ze van leverancier veranderen. Zo'n overschakeling moet in principe kosteloos gebeuren.

Financiën en verzekeringen

Ombudsfin behandelt klachten over de financiële dienstverlening. De dienst kwam in het nieuws door de negatieve hypotheekrentes bij Belfius en AXA. Ombudsfin oordeelde dat de consumenten met een variabele rente recht hebben op een vergoeding als die onder 0 procent zakt. AXA doet dat pas sinds dit jaar, en deze week ging ook Belfius overstag. De staatsbank gaat in een aantal specifieke gevallen een "commerciële tussenkomst" bekijken voor klanten met een negatieve rente op hun variabel woonkrediet.

Wie klachten heeft over zijn verzekeraar kan aankloppen bij de Ombudsman voor Verzekeringen. Al merkt de ombudsdienst op dat de meeste verzekeraars, net zoals de banken, een eigen klachtendienst hebben. Vorig jaar hebben 5.640 verzekeringnemers een vraag tot een tussenkomst ingediend. Dat is 8 procent meer dan in 2015. Van de onderzochte en afgesloten dossiers kreeg de consument in 51 procent van de gevallen voldoening.

Twijfelt u nog bij welke dienst u terecht kunt met problemen, raadpleeg dan de site ombudsman.be. Die verzamelt alle ombudsdiensten per thema.