Het gebeurt maar al te vaak dat vliegtuigmaatschappijen zich verschuilen achter technische defecten om je bij een vertraging geen schadevergoeding te betalen. Dit argument gaat niet op.

Wanneer heb je recht op een vergoeding?

Je hebt recht op een schadevergoeding als je met een vertraging van 3 uur of meer op de eindbestemming komt. Dit geldt ook als je met een lagekostenmaatschappij vliegt. Het bedrag dat je kan vragen ligt tussen 250 euro en 600 euro per persoon. Ligt je werkelijke schade hoger, dan kan je een aanvraag indienen om een hogere vergoeding te krijgen.

Technisch defect is geen buitengewone omstandigheid

Je hebt geen recht op een vergoeding als de maatschappij 'buitengewone omstandigheden die niet vermeden konden worden' kan aantonen.

Het gisteren geveld arrest verduidelijkt dat onvoorziene technische problemen aan een vliegtuig geen buitengewone omstandigheid zijn. Alleen technische problemen die voortvloeien uit verborgen fabricagefouten die gevolgen hebben voor de vliegveiligheid, of uit sabotage of terrorisme zijn een buitengewone omstandigheid.

Hoe vraag je de vergoeding?

Stuur in eerste instantie je vraag om vergoed te worden aan de luchtvaartmaatschappij zelf. Als ze weigeren je te betalen kan je terecht bij de Denied Boarding Authority . Zij kunnen de maatschappij echter niet verplichten om je te betalen.

Blijft de maatschappij weigeren dan moet je een rechtszaak beginnen. Je kan ook terecht bij organisaties die -tegen een percentage van de vergoeding die je ontvangt- de zaak voor jou behartigen (bijvoorbeeld Green Claim, Claim It, EU claim, ...).