Ben je je bankkaart verloren, of werd ze gestolen? In dat geval moet je die uiteraard onmiddellijk laten blokkeren door CardStop (070 344 344). Noteer zorgvuldig het dossiernummer, want dat heb je nodig voor de verdere afhandeling. Maar daarnaast doe je er ook goed aan om je bank en de uitgever van je kredietkaart in te lichten. Op die manier kan je een terugbetaling van eventuele transacties of betalingen zonder jouw akkoord bekomen.
...

Ben je je bankkaart verloren, of werd ze gestolen? In dat geval moet je die uiteraard onmiddellijk laten blokkeren door CardStop (070 344 344). Noteer zorgvuldig het dossiernummer, want dat heb je nodig voor de verdere afhandeling. Maar daarnaast doe je er ook goed aan om je bank en de uitgever van je kredietkaart in te lichten. Op die manier kan je een terugbetaling van eventuele transacties of betalingen zonder jouw akkoord bekomen. In principe worden alle betwiste transacties die plaatsvonden na de melding van het verlies of de diefstal van de kaart integraal terugbetaald. Maar wist je dat het zelfs mogelijk is om geld terug te vorderen dat betrekking heeft op betalingen die nog vóór de melding plaatsvonden? Uiteraard moet je dan wel kunnen bewijzen dat jijzelf niet verantwoordelijk was voor deze transacties. 'Wanneer blijkt dat je kaart al gedebiteerd werd vooraleer je de diefstal of het verlies gemeld hebt, dan wordt mogelijk wel een franchise van maximaal 150 euro ingehouden op het terugbetaalde bedrag', klinkt het bij ECC België. 'Indien de fraudeur je kaart namaakte, ze gebruikte zonder ze fysiek te tonen - bijvoorbeeld op internet - of zonder de pincode te gebruiken, dan mag je bank of de uitgever van de kaart echter geen franchise aanrekenen.' Goed om weten is dat je frauduleuze transacties tot uiterlijk dertien maanden na de feiten kan betwisten. Zijn ze echter te wijten aan een ernstige nalatigheid van jouw kant, dan bestaat de kans dat de terugbetaling geweigerd wordt. Zorg er dus voor dat je bijvoorbeeld geen overdreven eenvoudige pincode gebruikt of dat je die nooit samen met de bankkaart op een papiertje in je portefeuille bewaart. Gebruik je je kaart ook voor onlineaankopen? De meeste webshops laten je tegenwoordig betalen met zowel een kredietkaart (Visa, MasterCard of American Express) als een gewone debetkaart (Bancontact of Maestro). Maar wat als je de bestelling nooit ontvangt en de verkoper plotseling van de aardbol verdwenen blijkt? In dat geval kan je eveneens trachten om je geld terug te vorderen. De zogeheten 'charge back'-procedure is echter alleen voorzien voor betalingen met een kredietkaart of via Maestro. Bancontact biedt deze optie niet, waardoor je hiermee dus minder stevig in je schoenen staat na een aankoop in een webwinkel. Bij de andere kaarten volstaat het in principe een betwistingsformulier van de uitgever aan te vragen en in te vullen. Dat moet wel gebeuren binnen de drie maanden na de transactie. Ter info: bij bepaalde kredietkaarten kan je overigens ook terugvallen op een hieraan gekoppelde verzekering. Soms voorziet die ook een dekking wanneer online gekochte goederen niet geleverd worden. Dat is weliswaar enkel het geval bij de duurdere (gouden) kaarten. Doorgaans geldt de verzekering ook alleen voor aankopen in een Europese of eventueel Amerikaanse webshop. Wees ook steeds op je hoede voor phishing. Dat is een vorm van internetfraude waarbij criminelen proberen om persoonlijke informatie - zoals bankgegevens, wachtwoorden of kredietkaartnummers - te ontfutselen. Het slachtoffer wordt meestal gecontacteerd via een e-mail die er vaak heel authentiek uitziet. Het lijkt dus alsof de afzender de bank is, maar in feite gaat het om een oplichter. Ben je zelf het slachtoffer van phishing geworden en ben je daardoor geld verloren? In dat geval doe je er goed aan om onmiddellijk je bank in te lichten. Met wat goede wil zal die het bedrag terugbetalen. Een voorwaarde is wel dat je kan aantonen dat je de nodige maatregelen genomen hebt om je tegen indringers te beschermen, onder andere door je computer voldoende te beveiligen. Nog een tip: controleer op regelmatige basis het saldo van je rekeningen. Zo merk je sneller wanneer er zich een onregelmatigheid heeft voorgedaan. Hoe vlugger je je bank of de uitgever van je betaalkaart hiervan op de hoogte brengt, hoe groter de kans dat een verrichting ongedaan kan gemaakt worden. Weigert die om terug te betalen, dan kan je nog altijd aankloppen bij Ombudsfin .