Heb je altijd garantie bij de aankoop van een wagen?

© iStock

Heb je altijd een garantie van twee jaar als je een wagen koopt bij een garagist? En wat als de garagist van oordeel is dat je verkeerd gebruik hebt gemaakt van de wagen?

Een lezer had een nieuwe wagen gekocht bij zijn garagist, maar heeft kort na de aankoop een probleem met de motor. Zijn garagist weigert de garantie toe te passen omdat hij van oordeel is dat zijn klant een verkeerd gebruik van de wagen heeft gemaakt. Zo zou de klant de motor hebben beschadigd door verkeerd te schakelen en te rijden met de handrem op. Omdat de garagist weigert de garantie toe te passen, moet de eigenaar van de wagen de herstelkost – een goede 5000 euro – zelf betalen.

Expert

Bij een discussie zal de rechter moeten tussenkomen. De rechtbank zal dan eerst een expert aanduiden om te weten te komen hoe de schade tot stand is gebracht. Als deze expert tot het besluit komt dat niet is aangetoond dat de eigenaar de wagen foutief heeft gebruikt, dan zal de verkoop ontbonden worden en zal de garagist veroordeeld worden tot het terugbetalen van de aankoopprijs.

In het andere geval – wanneer de eigenaar zelf een foutief gebruik heeft gemaakt van de wagen – zal de eigenaar zelf moeten opdraaien voor de vergoeding van de schade.

Twee jaar garantie

Als je een nieuwe wagen koopt, heb je minstens twee jaar garantie. Die speelt niet als je zelf verantwoordelijk bent voor het probleem aan je voertuig. Doet het gebrek zich voor binnen de zes maanden na de levering, dan geldt er een vermoeden in je voordeel.

Er wordt dan vermoed dat het gebrek al bestond op het tijdstip van de levering. Nadien moet je dat bewijzen. Bij een discussie wordt meestal een deskundige aangesteld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content