Aantal klachten bij federale Ombudsdienst voor Energie blijft dalen

© iStock

De federale Ombudsdienst voor Energie heeft vorig jaar in totaal 4.211 klachten ontvangen, waar dat er in 2014 nog 4.819 waren. Dat meldt de ombudsdienst. Zes op de tien waren Nederlandstalige klachten.

De verdere daling van het aantal klachten in 2015 is volgens de ombudsdienst voornamelijk te wijten “aan de verdere regulering van de (variabele) energieprijzen in 2015, de verlaging van het btw-tarief naar 6 procent op de elektriciteitsfactuur tot 31 augustus 2015 en de naleving van het consumentenakkoord”.

Stijging betalingsproblemen in 2016

De klachten hadden vorig jaar vooral betrekking op geschillen rond meterproblemen (21 procent), facturatieproblemen (16 procent), betalingsproblemen (15 procent) en prijstransparantie (15 procent).

Voor 2016 verwacht de ombudsdienst een stijging van de betalingsproblemen omdat door een aantal beleidsmaatregelen in 2015 en 2016 de elektriciteitsfactuur, vooral in Vlaanderen, gevoelig zal stijgen.

De ombudsdienst dringt daarom bij de federale regering aan op een ruimere toegang tot het recht op sociaal tarief, het versterken van het consumentenakkoord en het uitbreiden naar kmo’s, een verbod tot verkopen van energiecontracten aan de deur, het uitbreiden van een vangnetmechanisme en een eenvormige en begrijpbare energiefactuur. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content