Ter vergelijking: in 2012 bedroeg het totaalbedrag van de internetfraude nog om en bij de 3 miljoen. De cijfers gaan dus duidelijk in stijgende lijn. In het merendeel van de fraudegevallen was er sprake van phishing. Bij deze vorm van fraude maken hackers internetbankierders enkele cruciale persoonlijke gegevens afhandig, om vervolgens de rekeningen te plunderen. Specifiek waarschuwt Febelfin voor een fraudepraktijk waarbij gedupeerden via een mail die zogezegd afkomstig is van de bank, hun telefoonnummer door te geven. Aan de telefoon doen de oplichters zich vervolgens door als bankmedewerkers, die vragen om de responsecode die de klant bij het internetbankieren op het scherm van zijn kaartlezer ziet verschijnen. Met deze informatie zal de fraudeur op een onrechtmatige manier geld overschrijven van de rekening van de klant. Febelfin benadrukt dat banken en financiële instellingen nooit via telefoon of mail zal vragen om codes voor internetbankieren. Daarnaast raadt de sectororganisatie ook aan om enkel een internethandtekening via de response code te plaatsen bij opdrachten die je als gebruiker verwacht. Wanneer de procedure voor internetbankieren plots grondig afwijkt van wat je gewend bent, dien je de transactie meteen af te breken, want dan is de kans groot dat phishers hun net spannen. Neem bij twijfel meteen contact op met je bank. Ook wordt aangeraden regelmatig je rekeninguittreksels te controleren, om eventuele frauduleuze transacties meteen op het spoor te zijn. Voor meer info over veilig online bankieren, kun je terecht op http://www.safeinternetbanking.be. (Belga)

Ter vergelijking: in 2012 bedroeg het totaalbedrag van de internetfraude nog om en bij de 3 miljoen. De cijfers gaan dus duidelijk in stijgende lijn. In het merendeel van de fraudegevallen was er sprake van phishing. Bij deze vorm van fraude maken hackers internetbankierders enkele cruciale persoonlijke gegevens afhandig, om vervolgens de rekeningen te plunderen. Specifiek waarschuwt Febelfin voor een fraudepraktijk waarbij gedupeerden via een mail die zogezegd afkomstig is van de bank, hun telefoonnummer door te geven. Aan de telefoon doen de oplichters zich vervolgens door als bankmedewerkers, die vragen om de responsecode die de klant bij het internetbankieren op het scherm van zijn kaartlezer ziet verschijnen. Met deze informatie zal de fraudeur op een onrechtmatige manier geld overschrijven van de rekening van de klant. Febelfin benadrukt dat banken en financiële instellingen nooit via telefoon of mail zal vragen om codes voor internetbankieren. Daarnaast raadt de sectororganisatie ook aan om enkel een internethandtekening via de response code te plaatsen bij opdrachten die je als gebruiker verwacht. Wanneer de procedure voor internetbankieren plots grondig afwijkt van wat je gewend bent, dien je de transactie meteen af te breken, want dan is de kans groot dat phishers hun net spannen. Neem bij twijfel meteen contact op met je bank. Ook wordt aangeraden regelmatig je rekeninguittreksels te controleren, om eventuele frauduleuze transacties meteen op het spoor te zijn. Voor meer info over veilig online bankieren, kun je terecht op http://www.safeinternetbanking.be. (Belga)