Zoals u weet, wordt u het privé-gebruik van een bedrijfswagen voortaan belast op basis van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de wagen. Voor een nieuwe wagen is dit duidelijk; de cataloguswaarde is de prijs op factuur inclusief opties en btw, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno. Er was nog onduidelijkheid over de vraag of dit principe ook van toepassing is op tweedehandswagens. Als dit het geval zou zijn, dan zou dit de poort openen naar misbruiken waarbij een onderneming een dure bedrijfswagen door verkoopt aan een dochterbedrijf tegen een lage prijs om op die manier het belastbaar voordeel voor de gebruiker van de wagen te beperken. De regering heeft op 24 januari beslist om ook voor tweedehands bedrijfswagens te vertrekken van de cataloguswaarde, maar die te laten dalen in functie van de leeftijd van de bedrijfswagen. Zo zal de cataloguswaarde elk jaar met 6 procent dalen. Als een onderneming bijvoorbeeld een bedrijfswagen van twee jaar oud ter beschikking stelt aan een werknemer of een bedrijfsleider, dan zal het voordeel in natura voor de werknemer/bedrijfsleider berekend worden op basis van 88% van de cataloguswaarde (nieuwprijs) van de wagen. Eens de grens van 70 procent is bereikt, daalt de waarde niet verder meer.

Johan Steenackers

Zoals u weet, wordt u het privé-gebruik van een bedrijfswagen voortaan belast op basis van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de wagen. Voor een nieuwe wagen is dit duidelijk; de cataloguswaarde is de prijs op factuur inclusief opties en btw, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno. Er was nog onduidelijkheid over de vraag of dit principe ook van toepassing is op tweedehandswagens. Als dit het geval zou zijn, dan zou dit de poort openen naar misbruiken waarbij een onderneming een dure bedrijfswagen door verkoopt aan een dochterbedrijf tegen een lage prijs om op die manier het belastbaar voordeel voor de gebruiker van de wagen te beperken. De regering heeft op 24 januari beslist om ook voor tweedehands bedrijfswagens te vertrekken van de cataloguswaarde, maar die te laten dalen in functie van de leeftijd van de bedrijfswagen. Zo zal de cataloguswaarde elk jaar met 6 procent dalen. Als een onderneming bijvoorbeeld een bedrijfswagen van twee jaar oud ter beschikking stelt aan een werknemer of een bedrijfsleider, dan zal het voordeel in natura voor de werknemer/bedrijfsleider berekend worden op basis van 88% van de cataloguswaarde (nieuwprijs) van de wagen. Eens de grens van 70 procent is bereikt, daalt de waarde niet verder meer.Johan Steenackers