Wie na zijn ontslag een nieuwe job vindt, verdient daarbij steeds vaker minder dan in zijn vorige job. De inlevering blijft doorgaans wel beperkt tot maximaal 5 procent tegenover het vorige salaris. De trend treft zowel bedienden als kaderleden.

Dat meldt Het Nieuwsblad op basis van gegevens van Right Management, een van de twee grote outplacementspecialisten in België.

Kaderleden én bedienden

'Moest in 2011 ongeveer 40 procent van de kaderleden genoegen nemen met een lager loon, dan was dat vorig jaar al 47 procent, bijna één op de twee dus', zegt Lyn Coutigny van het outplacementbureau in de krant. 'Een soortgelijke trend zien we ook voor het eerst bij bedienden: van 33 procent in 2011 naar 41 procent in 2012.'

Crisis

'Bedrijven voelen de crisis al langer en houden hun kosten almaar strikter in de gaten. En aangezien de arbeidskost in ons land de grootste kostenpost is, kon die salarisknip niet uitblijven', legt Coutigny uit.

Goed nieuws is wel dat werkzoekenden er in 2012 minder lang over deden om een nieuwe job te vinden dan in 2011.

Outplacementbureaus begeleiden werkzoekenden, voor rekening van de werkgever, om hen zo snel mogelijk aan een nieuwe baan te helpen. (Belga/KVDA)

Wie na zijn ontslag een nieuwe job vindt, verdient daarbij steeds vaker minder dan in zijn vorige job. De inlevering blijft doorgaans wel beperkt tot maximaal 5 procent tegenover het vorige salaris. De trend treft zowel bedienden als kaderleden. Dat meldt Het Nieuwsblad op basis van gegevens van Right Management, een van de twee grote outplacementspecialisten in België. Kaderleden én bedienden 'Moest in 2011 ongeveer 40 procent van de kaderleden genoegen nemen met een lager loon, dan was dat vorig jaar al 47 procent, bijna één op de twee dus', zegt Lyn Coutigny van het outplacementbureau in de krant. 'Een soortgelijke trend zien we ook voor het eerst bij bedienden: van 33 procent in 2011 naar 41 procent in 2012.' Crisis 'Bedrijven voelen de crisis al langer en houden hun kosten almaar strikter in de gaten. En aangezien de arbeidskost in ons land de grootste kostenpost is, kon die salarisknip niet uitblijven', legt Coutigny uit. Goed nieuws is wel dat werkzoekenden er in 2012 minder lang over deden om een nieuwe job te vinden dan in 2011. Outplacementbureaus begeleiden werkzoekenden, voor rekening van de werkgever, om hen zo snel mogelijk aan een nieuwe baan te helpen. (Belga/KVDA)