De dienst werd op 1 januari vorig jaar vernieuwd, waardoor de Belg gemakkelijker van bank kan veranderen. Via Bankswitching brengt de nieuwe bank de schuldeisers met domiciliëringen, denk bijvoorbeeld aan de energieleverancier, en de terugkerende betalers, zoals de werkgever, op de hoogte van het nieuwe rekeningnummer.

'Zo blijft de klant heel wat papierwerk bespaard', dixit Febelfin. De klant moet immers niet langer zijn nieuwe rekeningnummer doorgeven. Een en ander gebeurt wel niet altijd tijdig. Febelfin roept daarom de tegenpartijen op om hun gegevens zo snel mogelijk bij te werken. Een aantal tegenpartijen blijkt dit immers niet tijdig te doen.

'Met andere woorden: ze blijven het afgesloten rekeningnummer gebruiken waardoor hun betalingen niet worden uitgevoerd.' Sommige tegenpartijen vragen dan weer een nieuw domiciliëringsmandaat aan, terwijl dit niet nodig is. Bankswitching verlaagt de drempel om van bank te veranderen. 'Klanten zetten daardoor sneller de stap om van bank te veranderen, om welke reden dan ook.'