Uit onderzoek van NSZ, afgenomen bij 549 diverse handelszaken uit de non-foodsector, blijkt dat het aantal consumenten dat spontaan een korting vraagt het afgelopen jaar met maar liefst 27 procent is toegenomen. Dat is opvallend meer dan bij gelijkaardig onderzoek vorig jaar. Toch valt ook op dat steeds meer handelaars weigeren in te gaan op dergelijke prijsreductieverzoeken: vorig jaar weigerde 14 procent systematisch in te gaan op zo'n vraag, nu is dat aantal toegenomen tot 29 procent. "Niet onlogisch, want de kleinhandel kan dat opbod aan kortingen gewoonweg niet aan", weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Winkels die wel op een kortingsvraag ingaan, doen dat haast uitsluitend bij trouwe klanten of consumenten die een omvangrijk aantal items aankopen. De toenemende vraag om korting wijt de zelfstandigenorganisatie aan het feit dat online of bij grote ketens het hele jaar door wel iets in promotie staat. De consument begint nu hetzelfde te verwachten van de kleinhandelaars. (Belga)

Uit onderzoek van NSZ, afgenomen bij 549 diverse handelszaken uit de non-foodsector, blijkt dat het aantal consumenten dat spontaan een korting vraagt het afgelopen jaar met maar liefst 27 procent is toegenomen. Dat is opvallend meer dan bij gelijkaardig onderzoek vorig jaar. Toch valt ook op dat steeds meer handelaars weigeren in te gaan op dergelijke prijsreductieverzoeken: vorig jaar weigerde 14 procent systematisch in te gaan op zo'n vraag, nu is dat aantal toegenomen tot 29 procent. "Niet onlogisch, want de kleinhandel kan dat opbod aan kortingen gewoonweg niet aan", weet NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Winkels die wel op een kortingsvraag ingaan, doen dat haast uitsluitend bij trouwe klanten of consumenten die een omvangrijk aantal items aankopen. De toenemende vraag om korting wijt de zelfstandigenorganisatie aan het feit dat online of bij grote ketens het hele jaar door wel iets in promotie staat. De consument begint nu hetzelfde te verwachten van de kleinhandelaars. (Belga)