Een overgrote meerderheid van de banken (95%) rekent volgens diezelfde enquête ook een prijs aan voor het doorstorten van kleingeld dat de zelfstandigen binnen brengen. NSZ-voorzitster Christine Mattheeuws is niet te spreken over de gang van zaken. "Dat gebrek aan elementaire service vanwege lokale bankkantoren ergert steeds meer zelfstandigen. Zelfs al is het aantal loketten drastisch verminderd, dan is het toch niet teveel gevraagd om aan het loket snel enkele biljetten om te wisselen of een gratis dienst te verrichten om het binnengebrachte kleingeld zonder bijkomende sorteringskosten op de rekening te zetten. Vroeger vormde dat haast nooit een probleem, maar nu banken het contact met het cliënteel grosso modo beperken tot kredietverleningen en beleggingen, krijgen de handelaars het steeds moeilijker om met betrekking tot hun kleingeld beroep te doen op hun bank. Banken en ondernemers horen bondgenoten te zijn, maar ook lokaal doen banken er blijkbaar alles aan om die goede relatie stop te zetten." De zelfstandigenorganisatie zegt ook nog dat ze over de kwestie wil samenzitten met de bankensectorfederatie Febelfin. De sectorfederatie zegt in een reactie aan Moneytalk bereid te zijn tot dialoog. "Maar in se is dit geen sectormaterie: elke bank bepaalt zelf welke diensten ze aanbiedt en aan welk tarief. Geld verhandelen is een arbeidsintensief proces, dat zekere kosten met zich meebrengt. Tegelijkertijd staat het ondernemers vrij te kiezen voor de bank die dergelijke diensten aan het voordeligste tarief aanbiedt. Maar we zijn zeker bereid tot een gesprek." (Belga)

Een overgrote meerderheid van de banken (95%) rekent volgens diezelfde enquête ook een prijs aan voor het doorstorten van kleingeld dat de zelfstandigen binnen brengen. NSZ-voorzitster Christine Mattheeuws is niet te spreken over de gang van zaken. "Dat gebrek aan elementaire service vanwege lokale bankkantoren ergert steeds meer zelfstandigen. Zelfs al is het aantal loketten drastisch verminderd, dan is het toch niet teveel gevraagd om aan het loket snel enkele biljetten om te wisselen of een gratis dienst te verrichten om het binnengebrachte kleingeld zonder bijkomende sorteringskosten op de rekening te zetten. Vroeger vormde dat haast nooit een probleem, maar nu banken het contact met het cliënteel grosso modo beperken tot kredietverleningen en beleggingen, krijgen de handelaars het steeds moeilijker om met betrekking tot hun kleingeld beroep te doen op hun bank. Banken en ondernemers horen bondgenoten te zijn, maar ook lokaal doen banken er blijkbaar alles aan om die goede relatie stop te zetten." De zelfstandigenorganisatie zegt ook nog dat ze over de kwestie wil samenzitten met de bankensectorfederatie Febelfin. De sectorfederatie zegt in een reactie aan Moneytalk bereid te zijn tot dialoog. "Maar in se is dit geen sectormaterie: elke bank bepaalt zelf welke diensten ze aanbiedt en aan welk tarief. Geld verhandelen is een arbeidsintensief proces, dat zekere kosten met zich meebrengt. Tegelijkertijd staat het ondernemers vrij te kiezen voor de bank die dergelijke diensten aan het voordeligste tarief aanbiedt. Maar we zijn zeker bereid tot een gesprek." (Belga)