De nieuwe regeling heeft tot doel om de motorrijders beter voor te bereiden op hun deelname in het verkeer. Daartoe wordt het vermogen van de motor beter afgestemd op de leeftijd en de ervaring van de bestuurder. Voor een motor met een maximum vermogen van 125cc moet je 18 zijn en het rijbewijs A1 halen. Wie 9 uur (nu 6) praktijklessen volgt en slaagt in een praktisch examen op een privéterrein kan een voorlopig rijbewijs krijgen. Dat houdt in dat je met een L-kenteken moet rijden, geen passagiers mag meevoeren, niet 's nachts mag rijden en evenmin op vrijdag, zaterdag en zondag. Vervolgens moet je binnen het jaar het praktisch examen afleggen op de openbare weg. Wie echter onmiddellijk 3 uren (nu 2uren) rijlessen extra neemt, kan meteen na het examen op privaat terrein ook het examen op de openbare weg afleggen. Voor een motor met een maximum vermogen van 35kW moet je minstens 20 jaar zijn en het rijbewijs A2 halen. Ook hier moet je 9u les volgen om te mogen deelnemen aan het praktisch examen op privéterrein om het voorlopig rijbewijs voor 1 jaar te halen. En ook hier kan je met 3u extra praktijkles meteen na het examen op het privéterrein ook het examen op de openbare weg afleggen. Wie echter al een rijbewijs A1 heeft, moet in plaats van 9u slechts 4u les volgen. Om zwaardere motoren te besturen, moet je straks 24 jaar zijn en het rijbewijs A halen. En ook hier geldt de regeling van 9u les voor het examen op privéterrein en 3u extra voor het examen op de openbare weg. Uitzondering hierop: wie al 2 jaar een rijbewijs A2 heeft mag het rijbewijs A halen vanaf 22 jaar. Wie zijn voorlopig motorrijbewijs nog voor 1 mei 2013 haalt, mag het examen nog afleggen onder de oude regeling. En wie minstens 2 jaar een autorijbewijs heeft, krijgt ook een voetje voor. Hij hoeft slechts een verplichte opleiding van 4 uur te volgen en geen examen af te leggen om een rijbewijs A1 te halen voor de lichtste motoren en scooters. Wie het autorijbewijs heeft behaald voor 1 mei 2011 hoeft zelfs helemaal geen les te volgen. Nadeel: het rijbewijs geldt dan alleen voor België. Wie alsnog naar het buitenland wil met de lichte motor moet alsnog een volwaardig rijbewijs halen. Wie voor 1989 een autorijbewijs heeft betaald, krijgt nog steeds automatisch een motorrijbewijs. (Belga)

De nieuwe regeling heeft tot doel om de motorrijders beter voor te bereiden op hun deelname in het verkeer. Daartoe wordt het vermogen van de motor beter afgestemd op de leeftijd en de ervaring van de bestuurder. Voor een motor met een maximum vermogen van 125cc moet je 18 zijn en het rijbewijs A1 halen. Wie 9 uur (nu 6) praktijklessen volgt en slaagt in een praktisch examen op een privéterrein kan een voorlopig rijbewijs krijgen. Dat houdt in dat je met een L-kenteken moet rijden, geen passagiers mag meevoeren, niet 's nachts mag rijden en evenmin op vrijdag, zaterdag en zondag. Vervolgens moet je binnen het jaar het praktisch examen afleggen op de openbare weg. Wie echter onmiddellijk 3 uren (nu 2uren) rijlessen extra neemt, kan meteen na het examen op privaat terrein ook het examen op de openbare weg afleggen. Voor een motor met een maximum vermogen van 35kW moet je minstens 20 jaar zijn en het rijbewijs A2 halen. Ook hier moet je 9u les volgen om te mogen deelnemen aan het praktisch examen op privéterrein om het voorlopig rijbewijs voor 1 jaar te halen. En ook hier kan je met 3u extra praktijkles meteen na het examen op het privéterrein ook het examen op de openbare weg afleggen. Wie echter al een rijbewijs A1 heeft, moet in plaats van 9u slechts 4u les volgen. Om zwaardere motoren te besturen, moet je straks 24 jaar zijn en het rijbewijs A halen. En ook hier geldt de regeling van 9u les voor het examen op privéterrein en 3u extra voor het examen op de openbare weg. Uitzondering hierop: wie al 2 jaar een rijbewijs A2 heeft mag het rijbewijs A halen vanaf 22 jaar. Wie zijn voorlopig motorrijbewijs nog voor 1 mei 2013 haalt, mag het examen nog afleggen onder de oude regeling. En wie minstens 2 jaar een autorijbewijs heeft, krijgt ook een voetje voor. Hij hoeft slechts een verplichte opleiding van 4 uur te volgen en geen examen af te leggen om een rijbewijs A1 te halen voor de lichtste motoren en scooters. Wie het autorijbewijs heeft behaald voor 1 mei 2011 hoeft zelfs helemaal geen les te volgen. Nadeel: het rijbewijs geldt dan alleen voor België. Wie alsnog naar het buitenland wil met de lichte motor moet alsnog een volwaardig rijbewijs halen. Wie voor 1989 een autorijbewijs heeft betaald, krijgt nog steeds automatisch een motorrijbewijs. (Belga)